Reaktion på MP insändare "Ska vi kunna köra bil i framtiden?" publicerad den 27 april.
GlobalPetrolPrices.com visar att svensk diesel är 30 procent dyrare än snittpriset i EU. Orsak är biobränslet. Varför har Sverige högst reduktionsplikt i EU? Förklaringen kan vara MP:s avtal med Preem.
Preem ville bygga ut raffinaderiet 2020. Miljörörelsens protester kunde leda till kris mellan S och MP. Preem drog tillbaka sin ansökan och meddelade att de skulle bygga en biobränsleanläggning. Beslutet föregicks av personliga möten med klimatminister (MP) och departement där man utlovat extra hög reduktionsplikt och stöd till förnybar drivmedelsproduktion. Preem utlovades även gratis utsläppsrätter för en kvarts miljard.
Regeringens ”muta” för världens högsta reduktionsplikt betalar nu biobränslefabriken. Innebär att regeringen ger skattepengar till Preem som garant för dess investeringar. KU ifrågasatte lämpligheten i samtalen mellan Preem och departementet. En reduktionsplikt på 66 procent 2030 ger Preem fullständig dominans och kan bestämma pumppriset i Sverige. Att minska reduktionsplikten till EU-nivå är därför politiskt omöjligt för MP/S. Notan skickas nu till hela det svenska samhället.
Riksdagen sa ja till sänkt drivmedelsskatt. Sänkt energiskatt: Bara MP röstade nej. Undantag i EU för lägre energiskatt: Bara MP röstade nej. Justerad reduktionsplikt: Bara C och MP röstade nej.
Om vi i framtiden kan köra bil eller inte i Sverige är ointressant ur ett klimatperspektiv eftersom de svenska utsläppen endast är 0,3 procent av totalen och biobränsle ger ingen skillnad i utsläpp.
Fotnot: Källor bland andra Dagens PS och Världen idag.