Ska vi kunna köra bil i framtiden?

Om ingen vågar investera i biodrivmedel så lär dagens höga bränslepriser bestå, skriver miljöpartisterna Marco Venegas och Björn Åslund.

Om ingen vågar investera i biodrivmedel så lär dagens höga bränslepriser bestå, skriver miljöpartisterna Marco Venegas och Björn Åslund.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2022-04-27 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på "Skylla höga priser på kriget är inte relevant" av ”Sanning och konsekvens” 19 april.

Du föreslår att Sverige ska minska reduktionsplikten kraftigt, vilket kommer innebära ökade fossila utsläpp från bensin och diesel. Det är helt fel väg, när klimatkrisen istället kräver kraftigt minskade utsläpp. Gör vi inget åt utsläppen nu lär ingen kunna köra bil i framtiden, eftersom alla människor kommer drabbas av klimatkatastrofen.

Att överge reduktionsplikten kommer att störa marknaden för biobränslen. Utan efterfrågan lär inte några svenska företag våga investera i nya produktionsanläggningar. Hade man istället haft incitament (hög efterfrågan) att utveckla effektiv produktion skulle det sannolikt ge billigare biodrivmedel. 

Om ingen vågar investera i biodrivmedel så lär dagens höga bränslepriser bestå. Tror du det kommer att uppskattas av svenska bilägare, som vill köra med låga utsläpp?

Visst finns det finns personer och företag som verkligen drabbats av höga bränslepriser. Miljöpartiet anser att de drabbade bör stöttas med riktade bidrag. Det är effektivare än att hamna i en irreversibel klimatkatastrof.