Replik på C: positivt med mångfald i skolutbudet, Anders Eriksson, Elisabeth Sandberg
Tack för att ni ser och förstår att antagningssystemet och regelverket behöver ses över och förädlas i debatten om likvärdighet och det fria skolvalet. Tack för att ni ser och förstår att bejaka en elevsammansättning som stämmer bättre överens med hur det svenska samhället ser ut 2020. En elevsammansättning där alla röster hörs och inte handlar om socioekonomisk status och ekonomiska förutsättningar.
Ni nämner att den dubbelsidiga skolsegregeringen behöver minskas som en viktig pusselbit i utvecklingen av Nyköpings grundskolor och ett samspel med samtliga vårdnadshavare i Nyköping. Hur ska det som ni nämner gå till konkret? Vilka förändringar ska ni göra för att minska skolsegregationen som går i rasande takt i Nyköping?
Hur ska ni se till att Nyköping får dessa grupper som speglar samhället i samtliga skolor och hur ska samtliga föräldrar få tillgång till all information som dessa tämligen komplexa skolval innebär? Den palett av mångfald ni beskriver finns redan tydligt beskrivet i skolans styrdokument och ska gälla samtliga skolor. “Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov”.LGR 11, 2011
Slutligen, varför fungerar skolan så bra i Finland där staten har ett ansvar och samtliga skolor håller lika hög kvalitet och likvärdighet? När man börjar studera fakta slås man ständigt av att det fria skolvalet är ett misslyckande och “drömmen“ om valfrihet fungerar tyvärr inte för alla barn och det sveket kan vi som hederliga medborgare aldrig acceptera.