Kommentar till debattinlägget från Grön Framtid "Sluta gynna bilarna i samhällsplaneringen", publicerad den 21 mars.
För ett år sedan (31/3 2021) fanns i SN ett debattinlägg där Grön Framtid påstod att ökad cykling i Nyköping skulle rädda klimatet. Nu kommer ett liknande inlägg mot uppgraderingen av östra infarten med samma syfte att användande av fordon skall försvåras och gående och cykling är framtiden. För vem?
Kommunen har planer på att stänga av Nyköpings centrala delar ytterligare för fordonstrafik. Fler måste då prioritera de handelscentra som finns utanför city. Att inte förnya östra infarten är enligt min mening kontraproduktivt för just miljön. Om man kan skapa en trafikmiljö med så få stopp/köer som möjligt minskar också utsläppen.
Cirka 68 procent av kommunens innevånare bor i tätorten (2020). Några av dessa nyttjar redan cykeln som transportmedel. Övriga behöver moderniserade trafikleder eller nya trafiklösningar i en redan besvärlig trafikmiljö. Att Nyköping har motorvägen genom staden tillför ytterligare fordon till helheten. Cyklister och gående får något längre att gå eller cykla, men deras krav på snabbare transporttider är inte mer viktiga än övriga invånares. Det är alla kommuninvånares skattemedel som bekostar uppgraderingen av trafikplatsen.
Fordon drivna av el och/eller förbränningsmotorer kommer att finnas under oöverskådlig tid. Grön Framtid får då acceptera att det behövs uppgraderingar av trafikmiljöerna. Det kan till och med befrämja den lokala miljön genom exempelvis färre köbildningar. Det globala klimatet kan vi ju ändå inte påverka här i Nyköping.