Svar på Niclas insändare: "Förarens ansvar att se fotgängare utan reflexer" publicerad den 1 december.
Du har rätt i att förare ska kunna stanna framför varje hinder som går att förutse. Men du ska också som gångare ta hänsyn till fordons avstånd och hastighet. Se Trafikförordning 1998:1276, 3 kap 14 § och 7 kap 4 §
Vi har alltså ett gemensamt ansvar för ökad säkerhet. Att skylla ansvaret på den ena eller andra är inte rätt. Som gångare ska du ta hänsyn till avståndet och hastigheten på kommande fordon, du bör även inte kliva ut i gatan utan att först tydligt visa att du har för avsikt att gå över, samt så bör du också förvissat dig om att du är sedd (så gör jag när jag går över gatan).
Som förare har du ansvaret att anpassat fart och uppmärksamhet efter omständigheterna och kunna stanna framför varje hinder som går att förutse. Så jag vet vad du menar med att förare ska kunna stanna oavsett det är någon där eller inte med eller utan reflex. Men... Det är inte optimalt i praktiken att förare stannar inför varje övergångsställe för att det kanske kommer en gångare som inte tar sin del av ansvaret. Utan det krävs tydlighet, uppmärksamhet och respekt från båda parter för en ökad säkerhet.
Dessutom dåliga anledningar till att inte bära reflex eller ”julgransbelysning” som du kallar det. För jag lovar dig! Det gör verkligen skillnad på att synas eller inte synas. För syns du inte finns du inte. Så även om lagen säger att föraren ska kunna stanna inför det ”osynliga” så ökar riskerna betydligt då gångaren likt osynliga mannen försvinner i mörkret.
Så kanske finns det lite ”magi” i att någon plötslig dök upp?