I Södermanlands Nyheter (18 juni) skriver de två Gnestamoderaterna Anna Ekström och Ann-Sofie Lifvenhage bland annat att ”Gnesta kommuns företagare förtjänar bättre service”. De skjuter sig själva svårt i fötterna.
För det första har Ekström och Lifvenhage varit kommunalråd och styrt Gnesta kommun de två senaste mandatperioderna (i koalition med Socialdemokraterna). De har haft åtta år på sig att sätta den företagarvänliga kultur de efterlyser. Ifall Gnesta verkligen inte är så företagarvänligt som Ekström och Lifvenhage önskar, faller ansvaret tungt på dem själva.
För det andra – vem vänder sig texten till? De egna tjänstemannaleden, tycks det. Ett huvudargument är att Gnestas tjänstemän både behöver utbildas och uppfostras för att bättre kunna möta företagarna. Men varför kommunicera i en debattartikel?
För det tredje – vad är i själva verket det underliggande budskapet? Ekström och Lifvenhage verkar mena att tjänstemän ägnar sig åt häxjakt på företagare. Det är häpnadsväckande anklagelser. Ekström och Lifvenhage tycks anse att lagstiftning ska tänjas där det övergripande målet att hålla företagare nöjda. Men alla som kan något om entreprenörskap och lokal tillväxt vet att opartiskhet och rättssäkerhet är avgörande för den offentliga verksamhetens legitimitet och för ekonomisk tillväxt.
Textens essens kanske är nog något helt annat – ett sätt att legitimera två sentida kontroversiella beslut i Gnestas samhällsbyggnadsnämnd. Där kontrollerar nämligen Moderaterna ordförandeposten. I strid mot gällande detaljplan och på kollisionskurs med tjänstemännen, beviljade nämnden i slutet av 2021 ett bygglov åt en padelhall. Alldeles i början av juni gick Moderaterna ännu en gång emot tjänstemännen och sänkte en byggsanktionsavgift till en fjärdedel till förmån för en partikamrat som driver en vårdcentral.
Vi företagare vill ha opartiskhet och förutsägbarhet.