Jag vill kommentera kommunens beslut och Kersti's insändare om matinköp online från leverantör I Stockholm.
Trodde inte det var sant när jag hörde första gången att äldre ska bli tvungna handla på nätet. Det lät faktiskt som ett skämt. Hur kan man tvinga någon att handla dyrare någonstans de inte vill handla?
Man undrar bara om det är lagligt i vårt samhälle att bestämma för någon annan hur de ska spendera sina pengar. Alla människor har bestämmande rätt, hur kan man då "köra över" de som är mest skörda och inte orkar strida för sina rättigheter. Att kasta lagen om offentlig upphandling i ansiktet är fel. Vilket lag säger att man kan tvinga någon att handla på ett specifikt ställe. Det är inte kommun som betalar maten. I det här fallet är det den enskilda individen som betalat matvarorna.
Från hemtjänstens perspektiv:
Det är helt fel folkgrupp man riktar sig till. Att säga att hemtjänst personal ska peka på en läsplatta och hjälpa de äldre välja varorna visar bara att de som fattar ett sånt beslut inte har jobbat med de äldre. Det är många som inte ser eller hör så bra, det blir inte smidigare eller mindre tidskrävande att beställa mat på nätet. Plus om man ska sen vara på plats hos kunderna för att ta emot varorna, blir en riktig utmaning för planerare att se till att det fungerar praktiskt. Det känns inte så genomtänkt om man ska vara helt ärlig. Dessutom fel tidpunkt att börja med det nu när vi är mitt i pandemin. Ska man tvinga de äldre komma i kontakt med fler människor.
De som tänkt ut det här, tänk om... Erbjud det som ett alternativ men tvinga inte folk till det.