Kärnkraftsledläggningen ett enormt klimatsvek

Moderaterna kritiserar att inköp av elbil stöttas av stora subventioner, samtidigt som laddmöjligheterna inte är utbyggda.

Moderaterna kritiserar att inköp av elbil stöttas av stora subventioner, samtidigt som laddmöjligheterna inte är utbyggda.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Insändare2022-07-22 20:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SN 15/7 hävdar Björn Åslund (MP) att biodrivmedelsföretag slås ut om M-löftet om sänkt reduktionsplikt blir verklighet. Det är fel:

Efterfrågan på biodrivmedel ökar globalt men dagens utformning av reduktionsplikten är ohållbar. Genom att se över den och lägga fast en realistisk nivå i linje med övriga EU skapar vi den stabila långsiktighet som drivmedelsbranschen saknar i dag.

Regeringens/MP:s politik för transportsektorns omställning saknar helhetstänk med massiva, ineffektiva subventioner för köp av elbilar, men för lite för utbyggnaden av laddmöjligheter. Drivmedelspriserna drivs upp med höga skatter och hög inblandning, vilket drabbar de som inte har råd med elbil eller saknar möjlighet att ladda. Fullt fungerande, säker, fossilfri elproduktion (kärnkraften) har lagts ned så vi får skyhöga elpriser och gör Europa mer beroende av rysk olja och gas. Hade vi behållit kärnkraften hade vi pressat undan utsläpp i Europa om ungefär 8 miljoner ton. Det motsvarar häften av utsläppen från transportsektorn. Detta talar MP aldrig om, fast det är ett enormt svek i klimatfrågan.

Moderaterna vill stötta elektrifieringen av transporterna med utbyggd laddinfrastruktur och samtidigt lätta bördan för de som behöver bil i vardagen. Vi har även presenterat en plan för ny kärnkraft så vi kan möta den kraftigt ökande efterfrågan på el.

MP är en del av (S) regeringsunderlag. En röst på (S) är alltså en röst på att (MP) får fortsatt inflytande. Det är dags för en ny regering med en seriös politik för både klimatet och svenska företagare.