Mälardalstrafik: Uppskattar engagemanget om tågresande

"Förra året var en utmaning för många Nyköpingspendlare med alltför många inställda tåg. Vi beklagar det", skriver insändarskribenten.

"Förra året var en utmaning för många Nyköpingspendlare med alltför många inställda tåg. Vi beklagar det", skriver insändarskribenten.

Foto: Arkivbild

Insändare2023-02-03 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till insändarskribent Nybliven pendlare. Vi på Mälardalstrafik uppskattar ditt engagemang om tågresande.

Movingo är en unik biljett, som innebär att du reser på din valda regionaltågssträcka över regiongränserna och med omgivande lokaltrafik längs hela sträckan. Vad betyder det här i praktiken? För din Movingo 30 dagar för 2 850 kronor reser du obegränsat Nyköping-Södertälje-Stockholm C med Mälartågs moderna dubbeldäckare, där inget tåg är äldre än tre år. Tågen är anpassade just för pendlare som bekvämt vill arbeta ombord med arbetsbord vid sittplatserna (till skillnad från exempelvis pendeltågen). Du kan sitta i lugn avdelning och enkelt ta med din cykel. Dessutom ingår obegränsat resande med både Sörmlandstrafiken och SL, två månadskort som om de köptes separat skulle kosta 1 990 kronor. Jämförelsen med sträckan Norrköping-Tranås är inte helt rättvisande eftersom bara lokaltrafiken inom Östergötland ingår, inte lokaltrafiken i Tranås (Jönköpings Länstrafik). Movingobiljetten kan även lånas ut till en familjemedlem exempelvis på helgen.

Priset för Movingo ligger kvar på i princip samma nivå sedan lanseringen för drygt fem år sedan och har bara justerats när priserna i den omgivande lokaltrafiken förändrats. Det ska jämföras med de skenande drivmedelspriserna om du väljer bilen till jobbet i stället. Att nu välja kollektivtrafik blir än mer prisvärt. Förra året var en utmaning för många Nyköpingspendlare med alltför många inställda tåg. Vi beklagar det, men glädjande ser vi nu en betydligt mer stabil och pålitlig trafik med den nya tidtabellen från mitten av december. Vi arbetar också med att ta fram ett biljettalternativ som bland annat ska passa dem som jobbar hemma några dagar i veckan.