Många partier bakom beslut om bränslepriser

Priset på bränslen påverkar också av koldioxidskatt, bränsleskatt och moms, vilket också övriga regeringspartier beslutat. Detta är inget som MP har beslutat på egen hand, skriver miljöpartisterna Marco Venegas och Björn Åslund.

Priset på bränslen påverkar också av koldioxidskatt, bränsleskatt och moms, vilket också övriga regeringspartier beslutat. Detta är inget som MP har beslutat på egen hand, skriver miljöpartisterna Marco Venegas och Björn Åslund.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2022-05-02 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till "Miljöpartiet är mästrande amatörer" av Boje Bengtsson, publicerad den 20 april.

Du riktar din frustration mot MP för att fossila bränslen är dyra. Du tycker att vi miljöpartister svarar undanglidande. Då ska vi verkligen anstränga oss för att vara tydliga.

Den dyra soppan beror dels på omvärldshändelser (kriget och pandemin), dels på svenska politiska beslut. Men MP är ett mindre parti, så vi har inte kunnat trumfa igenom massa egen politik. Det har behövts fler partier som tycker förslagen är bra, faktiskt en majoritet, för att få beslut genom riksdagen. 

Beslut om reduktionsplikten stöttade av sju av riksdagens åtta partier. Priset på bränslen påverkar också av koldioxidskatt, bränsleskatt och moms, vilket också övriga regeringspartier beslutat. Detta är inget som MP har beslutat på egen hand, en rad andra partier har varit med på tåget. Vi skyller inte ifrån oss, vi bara konstaterar att både MP och andra partier stått bakom besluten.

MP vill inte ha klimatskadlig fossil energi. Istället vill vi att de förnybara bränslena utvecklas och förhoppningsvis blir billigare. Att avveckla reduktionsplikten innebär en ordentlig broms för utveckling av biobränslen.

För övrigt sitter vi inte i regering och har litet inflytande över dagens situation. Men vi tänker komma igen, för att fortsätta driva skarp klimatpolitik tillsammans med andra partier som värnar om framtida generationer.