Cyklister och motorister – en konflikt?

Insändarskribenten tycker att cyklister borde släppa fram bilar så att de slipper stanna - och på det sättet minska utsläppen. Arkivfoto

Insändarskribenten tycker att cyklister borde släppa fram bilar så att de slipper stanna - och på det sättet minska utsläppen. Arkivfoto

Foto: Micke Fransson/TT

Insändare2023-07-21 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Häromdagen kunde vi läsa att Torbjörn Andersson anser att det görs för lite för cyklisterna. Jag håller inte med.

Dels byggs det cykelbanor som i de flesta fallen används långt mindre än motsvarande bilvägar. Cykelbanorna har även vintertid ett underhåll som ger närmast sommarväglag. Det vore intressant att se den totala miljöeffekten och till vilken kostnad dessa åtgärder resulterat i.

Insändarskribenten saknar cykelöverfarter, där cyklisterna har företräde enligt lagen. Idag tycks de flesta cyklisterna tro att det redan är fallet.

Eftersom cyklister av hävd är mer miljövänliga än bilister borde de kanske fundera över miljöeffekten av att tvinga bilister att bromsa och sedan gasa upp i fart igen. Många onödiga utsläpp tillkommer och många kilowatt och liter bränsle som försvinner när cyklister hävdar förkörsrätt. 

Om vi som fotgängare och cyklister ”tar ett steg tillbaka” och låter de närmaste bilarna passera så flyter trafiken bättre, utsläppen minskar och säkerheten ökar.