Moderat plan för biodrivmedel efterlyses

"I väntan på att regeringen presenterar en realistisk plan för hur omställningen till ett fossilfritt Sverige i enlighet med Parisavtalet kan ske, är det inte läge att räkna med att omställningen kan genomföras utan minskat flygande" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

"I väntan på att regeringen presenterar en realistisk plan för hur omställningen till ett fossilfritt Sverige i enlighet med Parisavtalet kan ske, är det inte läge att räkna med att omställningen kan genomföras utan minskat flygande" skriver insändarskribenten. Arkivfoto

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2023-04-12 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I SN 3 april uttrycker de moderata trafikpolitikerna Maria Stockhaus och Ann-Sofie Lifvenhage sin glädje över att den nya regeringen skall möjliggöra oförändrat flygresande genom en omställning till elflyg och fossilfria flygbränslen.

Någon sådan plan för omställning av flyget har regeringen, i och för sig, inte presenterat, men i den utredning om framtidens flygplatser som nyligen lagts fram av moderaten Peter Norman, efterlyses en sådan plan. Den anges som en förutsättning för en fortsatt tillväxt av flygmarknaden.

I det aktuella tidsperspektivet är det inte realistiskt att elflyg, eller så kallade elektrobränslen, skall kunna reducera det nuvarande bränslebehovet motsvarande cirka 12 TWh/år bränsleenergi väsentligt. Omställningen måste huvudsakligen baseras på biojet framställd ur inhemska hyggesrester eller bioråvara från jordbruket. Råvarubehovet kan uppskattas till minst 20 TWh/år. En sådan ökning av råvarutillförseln bör vara möjlig, men även sjöfarten, arbetsmaskinerna, och faktiskt också vägtrafiken, kommer att behöva öka användningen av biodrivmedel dramatiskt. Bioråvaran kommer troligen inte att räcka om inte flyg- och vägtrafik flyttas över till tåg eller helt enkelt minskas. 

I väntan på att regeringen presenterar en realistisk plan för hur omställningen till ett fossilfritt Sverige i enlighet med Parisavtalet kan ske, är det inte läge att räkna med att omställningen kan genomföras utan minskat flygande. Stockhaus och Lifvenhage bör se som sin uppgift att verka för att en sådan plan kommer fram!