Svar till insändare ”Stäng inte Nyköpings turistbyrå!” Publicerad i SN lördag 17 december.
Hej ”Hemmaturist” och tack för ditt engagemang!
Du har helt rätt i att alla inte är digitala och att det är viktigt med god service även för dem. Därför har vi under ett par år byggt ut med fler platser där du som Nyköpingsbo eller besökare kan hämta information om Nyköping och regionen. En av de platserna är Stadshuset där turistbyrån sedan november är en del av den kommungemensamma Kundservicefunktionen. Andra platser är exempelvis Culturum och Skavsta flygplats. Likaså kommer du fortsättningsvis kunna köpa biljetter till evenemang över disk inte bara på Rosvalla, utan även Culturum.
Att vi väljer att stänga turistbyrån i den form den har idag är bland annat för att det skett stora förändringar i besökare och turisters beteende att inhämta information och inspiration vid besök till eller på en plats. Trenden att stänga turistbyrån för att på andra sätt möta besökare har pågått över hela Sverige och Nyköping är en av de sista större platserna att helt gå över till nya arbetssätt. För vår del handlar det inte enbart om att arbeta mer digitalt utan framför allt jobba närmare de verksamheter som möter besökare samt finnas på plats ute på besöksmålen där turisterna befinner sig för fler råd och tips.
Jag är av den fasta övertygelsen att upplevelsen av en plats inte avgörs av ett besök på en turistbyrå utan i mötet med människorna där man befinner sig, exempelvis hotellet, restaurangen eller ”på stan”. Där har vi ALLA en viktig roll spela – att vara goda ambassadörer och bjuda på ett varmt välkomnande till Nyköping!