Moderaternas förslag om en reformerad skola, är bara en vision utan verklighetsförankring. De moderata företrädarna Lars Hjälmered, Ann-Sofie Lifvenhage och Anna af Sillén skyller på S för nedmonteringen i skolan. Jag påstår att den stora förändringen började när Göran Person genomförde kommunaliseringen av skolan. Men kom ihåg att fram till idag så har vi haft borgerliga regeringar 1991–1994, 2006–2010 och 2010–2014. Var det mer ordning och reda i skolan då? Svaret är nej.
Jag har över 40 år jobbat som speciallärare på alla stadier samt IV-programmet och på behandlingshem. Jag har sett hur många elevernas intresse för lärande har förändrats. Globaliseringen, media, nätverk, IT, ekonomi, miljökatastrofer och flyktingar är ämnen som eleverna är intresserade att prata om. Skolan äger inte kunskapen längre – den finns lättillgänglig på datorn och i mobilen.
Under de sista 20 åren har eleverna provocerat vuxenvärlden med att ha mössor, jackor och mobiler med sig på lektionerna, vilket bland annat har förorsakat en kortare lektionstid. Hur förändra detta?
När Friskolereformen genomfördes av regeringen Bildt påbörjades en segregation där elever från hem med välutbildade föräldrar skrev in sina barn i en friskola. Där var elever med ADHD, Asberger, Dyslexi eller med en tung social problematik inte var välkomna.
Det är att notera att det görs inga antagningsprov för att komma in på lärarutbildningarna. Den auktoritet som moderaterna talar om, den får man inte med i utbildningen, den måste man förtjäna. Hoppa ner från "läktaren" och undersök verkligheten på plats.