Gnestabor som tar SL:s pendeltåg till jobbet är luttrade vid det här laget. De senaste åren har bjudit på indragna helgturer, inställda avgångar och förseningar. Resenärer tvingas ständigt ha en plan B i bakfickan för att ta sig hem eller till jobbet om kollektivtrafiken sviker.
Nyligen kom den senaste i raden av kallduschar när SL:s entreprenör MTR började köra hälften av pendeltågen utan tågvärd ombord. Många av lokförarna vägrar av säkerhetsskäl att köra tåg utan tågvärd, och resultatet blev omfattande trafikproblem och många inställda avgångar. Värst drabbas som vanligt de resenärer som bor längst ut på linjerna.
Gnestapendeln är särskilt sårbar, och det har redan kommit vittnesmål från resenärer som missat bytet i Södertälje hamn på grund av förseningar kopplat till den nya arbetsordningen.
Projektet, som kallas ”Pendeltågens tekniska utveckling”, går ut på att ersätta personal med övervakningskameror i ett försök att spara pengar och har legat i röret sedan 2021. Farhågorna har sedan dess staplats på varandra, men svaren har varit få. Men trots protester från fack, personal och skyddsombud gav det socialdemokratiska styret i Stockholm grönt ljus i början av mars.
För oss i Vänsterpartiet är det glasklart att vi behöver fler ögon och händer i kollektivtrafiken, inte färre. Säkerheten och tillgängligheten måste alltid gå före de privata trafikbolagens vinster. Pendeltåget är livsviktigt för Gnesta, och en förutsättning för att alla de som arbetspendlar ska få ihop livspusslet. Gnestapendlarna förtjänar bättre!