Rätt att ta betalt för elsparkcyklar


Insändarskribenten är skeptisk till att elsparkcyklar bidrar till en bättre miljö. Arkivfoto

Insändarskribenten är skeptisk till att elsparkcyklar bidrar till en bättre miljö. Arkivfoto

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2023-05-24 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Företagen som driver elsparkcyklarna vill tjäna ännu mera pengar. De ondgör sig över att Nyköpings kommun tar ut för höga avgifter för att de ska få invadera gator och vägar med sina mikromobilitetstjänster (fint ord).

De kommer oanmälda/oönskade till kommunerna och ställer ut sin fordon och dyvlar på kommunerna kostnader och problem för att hantera dessa, genom att kräva uppställningsplatser och annan anpassning. De motiverar sin verksamhet med miljöfloskler. Sanningen är ju att de flesta som nu tar en elsparkcykel i stället skulle gått, cyklat eller tagit bussen. De ersätter inte bilen för de som idag använder bilen för arbetspendling.

Dessutom är det klarlagt att elsparkcyklarna har stor negativ påverkan på miljön vid tillverkning, till följd av kort livslängd och övrig hantering för att hålla dem i drift.

TIER Mobility låtsas inte heller om de problem elsparkcyklarna orsakar genom olyckor och störningar i trafiken och bland gående. De avgifter som kommunen tar ut för att upplåta sina gator och andra ytor till dessa företag är därför säkerligen väl motiverade.