Resurser behöver anvÀndas pÄ effektivt sÀtt i skolan

Vi vet, att goda resultat, inte primĂ€rt handlar om mer resurser utan hur vi anvĂ€nder resurserna pĂ„ ett effektivt sĂ€tt, skriver Britta Bergström(S) och Claes-Göran Borrman (S).”

Vi vet, att goda resultat, inte primĂ€rt handlar om mer resurser utan hur vi anvĂ€nder resurserna pĂ„ ett effektivt sĂ€tt, skriver Britta Bergström(S) och Claes-Göran Borrman (S).”

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

InsÀndare2022-12-06 21:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pĂ„ insĂ€ndare ”Skolan Ă€r sĂ„ mycket mer Ă€n bara lokaler” 24 november 2022.

Eva och hennes partikamrater i Moderaterna har helt rÀtt i att skolan Àr mer Àn lokaler. Det Àr just det vi pekar pÄ i vÄr insÀndare. Förutom byggnader sÄ pekar vi pÄ skolornas olika inriktningar. Vi pekar pÄ att vi anstÀller skollÀkare och skolpsykologer. Vi pekar pÄ hur vi jobbar intensivt med det pedagogiska arbetet och hur vi samverkar med socialtjÀnsten för att fÄ elever som inte gÄr i skolan att komma dit. Vi samverkar med fritidsgÄrden, ungdomsstödjare och familjestödjare för att ge ökad trygghet. Vi utökar tiden för barn i förskolan för att nÀmna lite av allt vi fyller lokalerna med.

Ni pekar pĂ„ stora kostnader för upplĂ„ning av nya lokaler. Vi har lyssnat och lĂ€st Kommuninvests rapport ”Att Ă€ga eller hyra sina verksamhetslokaler” DĂ€r pekar de tydligt pĂ„ att det alltid Ă€r billigare att investera och bygga sjĂ€lva Ă€n att lĂ„ta nĂ„gon privat bygga och vi hyr.

En av de starkaste skyddsfaktorer vi kan vidta Àr att ge vÄra barn möjligheten till utbildning, dÀr tycker vi lika. Vi ser att resultaten för behöriga till yrkesprogram pÄ gymnasiet Àr över snittet i riket samt att andelen elever som tar examen frÄn gymnasiet Àr betydligt högre Àn riket, vilket Àr just den dÀr starka skyddsfaktorn. Vi ser ocksÄ att resultaten i Äk 6 behöver förbÀttras och just dÀrför har vi satt det som ett övergripande mÄl i kommunfullmÀktige. Vi vet, att goda resultat, inte primÀrt handlar om mer resurser utan hur vi anvÀnder resurserna pÄ ett effektivt sÀtt. Ni har valt att satsa 3,3 miljoner kronor extra i skolan, men den viktigaste frÄgan kvarstÄr, vad vill ni satsa pÄ?