Du ska kunna åka klimatsmart med bil

"SD och regeringens bränslepolitik kommer att öka utsläppen. Någon folklig förankring för ökade utsläpp syns inte. Tvärtom" skriver insändarskribenten.

"SD och regeringens bränslepolitik kommer att öka utsläppen. Någon folklig förankring för ökade utsläpp syns inte. Tvärtom" skriver insändarskribenten.

Foto: Rolf Hamilton

Insändare2024-09-19 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SD:s företrädare är stolta över att de lyckats pressa ned reduktionsplikten och bränslepriserna (SN debatt 9/9). Men de nämner inte konsekvenserna och vrider på verkligheten för att anpassa en snäv agenda som inskränker sig till billigt bränsle. 

SD konstaterar att Tidöavtalet säger att klimatpolitiken ska vara folkligt förankrad och rättvis. Vi undrar om det är rättvist att sänka bränsleskatterna, och skicka notan (minskade skatteintäkter) till skattebetalarna varav många inte har bil. Vi undrar om det var rättvist att stoppa förslaget till reformerat avdrag för arbetsresor som skulle givit samma avdrag för dem som cyklar eller tar bussen till jobbet. 

SD och regeringens bränslepolitik kommer att öka utsläppen. Någon folklig förankring för ökade utsläpp syns inte. Tvärtom. Inför EU-valet visade flera undersökningar att svenskarna tyckte klimatet var den viktigaste frågan.

Vi är medvetna om att återställa reduktionsplikten kan öka bränslepriserna. Kör man inte en bränslesnål bil, så ökar detta säkert intresset för elfordon, en omställning som MP vill stötta. MP vill bland annat införa ett leasingstöd för elbilar på 2 500 kronor i månaden riktat mot landsbygdsbilister. Stödet ska gå att söka för dem som tjänar upp till medianlönen i Sverige. Vi vill återinföra elbilsbonusen för bilar som kostar upp till 550 000 kronor. Bonusen blir upp till 50 000 kronor och lägre ju dyrare bilen är. Den som bor på landsbygden får ytterligare 10 000 kronor i bonus.

Alla kan inte cykla eller ta bussen. Då ska det vara möjligt att resa klimatsmart med bil.