Att investera i en bostad innebär för många ett lån på flera miljoner. En investering som utgår från de förutsättningar man på förhand känner till i fråga om ekonomi, topografi och andra faktorer. Därav kanske de boende i radhusen vid Linnévägen känner en viss olust när de nu fått flera våningar höga bostadshus 20 meter från sina uteplatser eller de som bor i villorna på Vallarvägen som plötsligt tittar in i ett storstadsinspirerat bostadsområde tvärs över vägen. Ett kommande exempel är boende på Hemgårdsvägen som givetvis kände till E4:s existens, men som nu får se en kraftigt ökad trafik tiotalet meter från sina bostäder och uteplatser. Detta för att lösa det välkända trafikkaoset i andra delar av stan.
Ett trafikkaos som uppstått i en stad med tre infarter och en tillväxt som främst sker i de centrala delarna och områden på andra sidan stan. Det är väl tveksamt om ansvariga tjänstemän på myndigheterna besökt Hemgårdsområdet under dygnets mest intensiva timmar där det redan nu är trångt på gatan, svårigheter att mötas och där hundratals elever kommer att ta sig över gatan när det nya resecentrumet står klart. Att hastigheter inte hålls på stora vägar, på små vägar och på smala gator är något vi alla känner till och om även tung trafik kommer att passera några meter från bostaden, kommer förhållandet att förändras för många familjer med huslån på flera miljoner.
Sedan får vi en något krystad motivering i SN 25/12. Man vill med Hemgårdspassagen avlasta de centrala delarna av Nyköping för trafik till Oxelösund och Arnö. Det finns idag en avfart mitt emot Gumsbacken och den fungerar så vitt jag vet alldeles utmärkt, så varför leda den trafiken på smala gator genom ett bostadsområde och förbi en skola?