Madeleine Engsborn, 34, är ordförande i bostadsrättsföreningen Västergården i Högbrunn, Nyköping. Föreningen, som hyser 61 bostäder, beslutade tidigare i år att till mark- och miljödomstolen överklaga kommunens beslut om den nya så kallade Hemgårdspassagen, som kommer att öka trafiken till Högbrunn.
Hemgårdspassagen har börjat byggas och ska avlasta trafik från Brunnsgatan, vid lasarettet, via Blommenhovsvägen till Hemgårdens nya industriområde och vidare mot E4-an.
Ytterligare ett skäl till passagen är att avlasta centrum i Nyköping för trafik som ska till Arnö och Oxelösund.
Som ett resultat kommer Hemgårdsvägen belastas i betydligt högre utsträckning än idag när Hemgårdsvägen knyts samman med Hemgårdspassagen. Från i dag 500 bilar per dygn kan det i framtiden öka till 1 500.
– Utöver att vi har E4 så nära kommer det bli en väldigt stor skillnad när bilarna kommer susa förbi utanför huset i femtio kilometer i timmen, säger Madeleine Engsborn.
Hon har sin dotter Astrid, fem månader, i famnen. Just att kommunen inte tagit hänsyn till barnperspektivet tog hon och föreningen upp i sin överklagan, samt buller och luft. Dessutom anförde man att om projektet blir verklighet ska Hemgårdsvägen endast vara öppen för fotgängare, cyklister, kollektivtrafik och räddningstjänst.
Men det tog inte domstolen i beaktande. I domen står: Domstolen konstaterar att området idag är bullerutsatt från både järnväg och E4 och att bullerutredningen visar att ljudnivåerna för bostäder utmed vägarna kommer att öka i en begränsad omfattning men att Naturvårdsverkets riktvärden för buller från väg och spårtrafik vid befintliga bostäder inte kommer att överskridas.
Domstolen tillade: Den eventuella försämringen av luftkvaliteten som kan befaras är i vart fall inte av sådan omfattning att den utgör en betydande olägenhet.
Mark- och miljödomstolen anser att de skäl Madeleine Engsborn och föreningen framhållit inte är tillräckligt och avslår överklagan.
– Tråkigt, men jag hoppas att kommunen kommer jobba vidare med frågan och vidtar åtgärder, säger Madeleine Engsborn och nämner farthinder och sänkt hastighet som exempel.
Kostnaden för Hemgårdspassagen beräknades först till 94 miljoner kronor. Nu är kalkylen 188 miljoner. Trafikverket ska stå för 16 procent. Nyköpings kommun ska betala nästan 160 miljoner.
Hemgårdspassagen ska vara färdig maj 2026.