För att spara pengar knöts våren 2021 ett avtal mellan Nyköpings kommun och onlinebutiken Mathem. På så sätt skulle hemtjänstens personalinsats vid dessa besök halveras eftersom personal nu inte behöver besöka butiken fysiskt, utan inköpen görs online i kundens hem. Varor levereras sedan från Stockholm några dagar senare.
Jag läser i SN:s artikel 29/11 att Nyköpings kommun sparat miljoner på denna strategi. Via den rapport som hänvisas till, framkommer det dock att en stor del i besparingen ligger i den tredjedel (150 av 450) kunder som valde att hoppa av då Mathem infördes.
För mig förefaller det egendomligt hur man som kommun kan vara nöjd med en besparing som till så stor del består i missnöjda och bortflyende kunder.
De beslutande politikerna kan inte svara på varför så stor del av kunderna försvann. Tyckte kanske kunderna att inköp online skulle bli för krångligt? Ville de fortsätta vara lojala mot sin lanthandel? Kanske reagerade de på prisskillnaderna? Tänkte de på miljön? Matkassar på lastbil från Stockholm istället från den lokala handeln i närområdet?
Men vad tycker då de 300 kunder som fortfarande är kvar? Är dessa kunder nöjda idag? Hur upplever de situationen?
Det vet man inte. För Nyköpings kommun har, sedan starten av Mathem, inte ställt en enda fråga direkt riktat till dessa kunder. För även om politikerna anser att Mathem har fungerat bra, så får man inte den korrekta verklighetsbilden förrän man frågar de 300 kunder som ännu så länge är kvar. Ett tips kan vara en enkät till dessa kunder, helst innan nästa upphandling av tjänsten!