Svar till insändaren "Skolans resurser läggs bara på stökiga elever" och uppmuntran till signaturen ”Legitimerad lärare”, publicerad den 28 april.
Tack för din skildring och berättelse om hur verkligheten ser ut i dagens skolvärld. Jag känner av din bedrövelse över hur det blivit med kunskapsskolan. Det är bra att detta kommer fram till de ansvariga politikerna och då gärna allra högst upp i ledningen hos Utbildningsdepartementet.
Din beskrivning av elevernas sänkta kunskapsnivå känner vi tyvärr igen även hos våra förskolebarn. Faktum är att vi samtalade om just detta på vår planeringsdag nyligen. Barns svårigheter att lyssna, lära och fokusera. På deras märkbara ”icke-lyssnande", nonchalans vid tillsägelse och sänkta utvecklingsnivå både inom språk och matematik. Varför har det blivit så? Har vi inte tillräckligt med tid för våra barn idag?
På förskolorna är det ofta stressigt i stora barngrupper och för lite personal vilket påverkar barns sociala utveckling och kommunikation. Får de inte den lugna uppväxt barn behöver för en sund utveckling? Vuxna bör vägleda barn i etik och moral och vara föredömen. Har barn fått för mycket bestämmanderätt som de själva inte kan hantera? Bara några funderingar...