SN har under flera dagar beskrivit hur de hamnanställda bland annat i Oxelösund och de fackliga företrädarna brottas med frågan om hur ryskt gods kan stoppas från att lossas i svenska hamnar. Detta sedan Svenska Hamnarbetarförbundet varslat om just en sådan blockad. Transportarbetareförbundet, som är del av LO och organiserar den större delen av hamnarbetarna, har däremot valt att förhålla sig mer avvaktande.
På samma sätt som många röster med rätta ropar efter ett stopp för EU:s import av rysk olja och gas – finns det skäl i alla branscher att ställa sig frågan vad som kan göras för att försvaga Ryssland i dess angrepp på Ukraina. Det gäller att välja det effektiva. Det hjärtat säger är inte alltid det klokaste som hjärnan kan dra fram.
Samtidigt som det är lätt att förstå oviljan att på jobbet bli en del av något som kan gynna rysk krigsekonomi, är det nödvändigt att diskutera vilka effekter som en blockad skulle få. En blockad som blir mer symbolisk än effektiv når inte målet, men möjligen skapar den omak och extra krångel. Ambitionerna måste vara högre än så. För i slutänden handlar det om att minska trycket på Ukraina.
Alltså: Gärna en omfattande blockad för gas eller gods, allt som försvårar för Ryssland att finansiera mer av sitt krig i Ukraina. Inklusive det som kan smygskeppas via bulvan för att just undgå direkta sanktioner. Det kräver en aktion som är bred och tät nog för att göra skillnad. Detta görs sannolikt bäst gemensamt inom EU, eller åtminstone bland likasinnade stater i ett större område, typ något heltäckande för norra Europa, inklusive Norge och Storbritannien.