Regeringen tar bort flygskatten. Det är rätt, men regeringen måste också ge tydligare besked om hur flyget ska bli mer hållbart.
Som flygskatten var utformad var det en avgift på varje biljett, men skatteintäkterna på 1,8 miljarder har inte gått till att göra flyget mer hållbart. Det var en skatt som skulle motverka flygresor, i Sverige och från Sverige. Flygskatten har bidragit till att längre resor från Sverige alltmer har kommit att dras via större flygplatser utanför vårt land.
”Flera linjer har flyttat till andra länder”, säger Charlotte Holmbergh, kommunikationsdirektör på Norwegian, till Aftonbladet. Detta var statsminister Ulf Kristersson (M) också inne på under presskonferensen i tisdags.
Skattens ”framgång” är… begränsad. Klimatpolitiken måste vara smartare än så.
Redan när flygskatten infördes ledde den till livlig debatt, bland annat i Nyköpings fullmäktige 2017. Dåvarande oppositionsrådet Anna af Sillén (M) varnade för stora negativa konsekvenser för Skavsta och Nyköping – och Centerpartiets dåvarande gruppledare Martina Hallström fick inte tala till punkt om skattens svagheter. Dåvarande kommunalrådet Malin Hagerström (MP) försvarade den rödgröna regeringens skatt, men beklagade att det saknades drivkrafter för att byta till förnyelsebart bränsle.
Det var liv i luckan i en relevant fråga. Kommunen är ju delägare i Skavsta flygplats.
Sju år senare är den symbolmättade skatten snart historia. Men den stora problembilden, själva uppdraget, är kvar.
Biljetterna lär knappast bli billigare framöver. Det inser nog alla, även om det nu lättsinnigt utlovas lägre priser. Flygbranschen ska ställas om. Det är ingen enkel uppgift, det ställer krav och det kostar.
Visst finns det aktivister som kräver att vi inte ska flyga alls i världen, men det är ingen rimlig väg framåt. I stället gäller det att fokusera på de åtgärder som i stället bidrar till flygets omställning. Vi behöver ha effektiva, hållbara transporter. Sverige har långa avstånd i inrikestrafiken och ambitiösa mål om tillväxt i hela landet.
Flyget är en del av handeln med utsläppsrätter. Tilldelningen av gratis utsläppsrätter fasas ut. Priset på utsläpp ökar därför, vilket innebär att lägre utsläpp framöver också minskar flygbolagens kostnader.
Fäst blicken på de mål som flygbranschen själv har satt upp – och tagit regeringen i hand på, via Fossilfritt Sverige. Om sex år ska inrikesflyget vara fossilfritt. Det vill säga: koldioxidutsläpp motsvarande inrikesflygets nivå ska ha plockats bort.
Till 2045 ska allt flyg som startar vid svenska flygplatser, däribland Skavsta, vara fossilfritt och inte tankas med fossila bränslen.
Det måste varje regering, också framöver, hålla fast vid. Men lova inte billigare biljetter, för det bäddar bara för besvikelser.