Håll tiderna först, sedan måste Mälartågen gå oftare

Om något ska gå som tåget så är det Mälartåg.

Det allra vettigaste hade varit att byta ut leverantören MTR när det ändå ska göras om och göras rätt.

Det allra vettigaste hade varit att byta ut leverantören MTR när det ändå ska göras om och göras rätt.

Foto: Olof Jonmyren

Ledare2022-11-14 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

Satsningen på Mälartåg – den som stod på så vettiga grunder – har blivit ett sorgebarn och en prövning för alla som försöker planera sin pendling och åka kollektivt där så är möjligt. När det gäller Förberedelser blir betyget F, likaså i ämnet Företroendeingivande. Upphandlingen av trafiken omfattade närmare fyra miljarder över åtta år. Regionerna, pendlarna och skattebetalarna har sannerligen inte fått valuta för pengarna. 

Nu minskar även turtätheten. Men trots allt underkänt är det som i skolan: det måste gå att lära av felen, att göra om och bättre. 

Tågpendlare är ett härdat släkte. Ett enkelt godkänt, utan applåder, fanfarer eller enorma glädjescener, kräver nog inte mer än ett grundläggande mått av förutsägbarhet. Många har varit med länge, även när SJ körde tågen. Ingen kräver att allt ska fungera jämt, så är det även med andra transporter. 

Ibland startar inte bilen, ibland hoppar kedjan på hojen. Shit happens! Men inte hela tiden som i ett ondskefullt lotteri.

undefined
Upphandlingen av trafiken med Mälartåg omfattade närmare fyra miljarder över åtta år. Regionerna, pendlarna och skattebetalarna har sannerligen inte fått valuta för pengarna.

På så vis är det rimligt att Mälartrafik – och därmed Region Sörmland – börjar med att säkra en grundläggande leveranssäkerhet. Hellre ett tidigare tåg än ett som inte går. 

Det allra vettigaste hade varit att byta ut leverantören MTR när det ändå ska göras om och göras rätt. Inte bara på grund av undermålig leverans utan också med hänvisning till transportföretagets problematiska ägarstruktur. I en tid där diktaturer tydligt utgör ett väpnat hot mot demokratier är det inte vettigt att vår transportsäkerhet ligger i händerna på ett bolag som kontrolleras av förtryckarregimen i Peking via Hongkong. Sörmlands sämsta beslut i historien, som Patrik Oksanen formulerade det här på ledarplats i somras.

Neddragningarna får däremot inte bli permanenta. Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik, lovar att turerna ska bli fler, men att den uttunnade trafiken lär gälla under 2023. De uppenbara felkällorna måste rättas till. Det går tyvärr inte att skaka fram nya lokförare hur snabbt som helst. I detta är det arbetstagarens marknad, onekligen. Utbildningarna via yrkeshögskolan tar ett år. Mellan 500 och 700 ytterligare behövs för att täcka branschens behov i landet. Lönenivåerna är hyfsade, med ett snitt på 39 770 kronor i månaden. 

Storsatsningen på Mälartåg är bra och nödvändig, men genomförandet har varit för svagt och dessutom dyrköpt. Det är inte utan att det går att tänka på Magnus Ugglas klassiska replik (för den generationen 60- och 70-talister) i rollen som Kristoffer i filmen G som gemenskap: Lilla gubben, det borde du ha tänkt på liiite tidigare.

Men gjort är gjort. Eliminera strulet, leverera trafiken. 

undefined
Det blir färre turer för tågpendlarna framöver, men förhoppningsvis blir det fler tåg som faktiskt går och färre turer som ställs in på kort varsel.