Omgörningen av Stora torget i Nyköping har drivit fram mer kritik – från både nära berörda och allmänheten i breda termer – än det har skapat entusiasm. Hittills.
Det är smockfullt av känslor och frustrerade berörda företagare.
Grejen är förstås att även torg förändras över tid, inget blir någonsin som förr. Alla planerade förändringar är alltid en utmaning, när de inte bara sker av sig själva. Det underlättar om invånarna ser det som sker som rimligt eller åtminstone spännande.
Men det spelar också roll hur den som har ansvaret också agerar. Talk the talk, walk the walk som det heter på engelska. Visa att du menar det, på svenska.
Den politiska ledningen har satsat skattemedel på att förändra Stora torget, måltidsvagnarna har flyttats till torget intill, Åkrokens torg – eller Döda torget som den svarta folkhumorn har döpt det till. Men det är inte bara en politisk fix idé, odlad av Socialdemokraterna och Moderaterna i kommunen. Med på vagnen finns också centrumorganisationen Nysam. Allt är en del av målet att bli Årets stadskärna om två år. Då är det också valår.
Vi har skrivit mycket om förändringarna, speglat missnöjda torgföretagare. Det har varit gott om upprörda röster på insändarplats och debattplats. En av de tänkta hyresgästerna i de nya containerlokalerna på torget hoppade nyligen av.
Läget är inte lätt.
Häromdagen bjöd kommunen – och dess två ledande kommunalråd – in till företagslunch på Stora torget. Det var finfint väder. Ahmad Eid (M) och Urban Granström (S) pratade om ett levande torg och en (mer) levande stadskärna. Det som är målet med förändringarna.
Ingen är emot en mer levande stadsmiljö. Det som har skapat gnissel är hur det sker – och vad som görs. I det har kommunledningen jobb att göra.
Nyckeln till att få framgång i detta är inte främst förändringarna på Stora torget. Nyckeln till att lyckas är att faktiskt ge liv åt Åkrokentorget. Nästa möte borde hållas där, bland food trucksen.
Det handlar om företagsklimat. I detta ställs all kreativ förändringsförmåga hos det offentligt styrda på sin spets. Motverka känslan hos matföretagarna att de har förvisats dit. Bygg livskraft och stimulera flöden av folk. Agera i nuet.
Ett sätt att förändra är att föregå med eget exempel. Visa att ni menar det. Käka där, handla där – återkommande. Bjud in oppositionen, Malin Karlsson, Maud Wachtmeister, Torbjörn Olsson, Helena Dahlström, Marco Venegas och Jessica Johansson. Lägg egna möten med mat på platsen. Visa att detta är ett av politikens och kommunens uttalade mål, inte någon annans skyldighet.
Än så länge är vädret ändå utmärkt. Ett levande Åkrokens torg behöver klara mer bistra, betydligt kallare dagar också. Om det ska bli någon utmärkelse att tala om.