Nyköping verkar förlora sitt enda publika tankställe för biogasfordon. Det är verkligen trist, men grundproblemet är betydligt större. Vi behöver mer biogas, för såväl SSAB och industrin som transportsektorn i östra Sörmland och landet i övrigt.
I bakgrunden stökar den EU-dom från december 2022 som har stoppat den svenska skattebefrielsen för detta drivmedel. Det sätter inte bara privatbilister i knipa. Det har slagit hårt mot åkerier och taxibolag som har investerat i klimatsmarta biogasfordon och försvagat drivkrafterna för produktion av biogas.
Att detta sammanfaller med den svenska regeringens beslut att minska mängden biodrivmedel i bensin och diesel, är extra besvärande. Men vad gäller biogasens skattebefrielse är regeringen lika upprörd som oppositionen, hävdade finansminister Elisabeth Svantesson (M) i en interpellationsdebatt i våras. Både Socialdemokraterna och Centerpartiet har skarpt kritiserat regeringen för att ha agerat för långsamt efter EU-domen.
Utsläppen av koldioxid är upp till 90 procent lägre med biogas jämfört med bensin och diesel. Gasdriften ger också mycket låga utsläpp av kväveoxider och partiklar. Det går, utöver att driva på EU-kommissionen att snabbt lösa skattestrulet, att göra mera.
Det tycker också tunga industriföreträdare. En större inhemsk produktion är ett måste för kemi-, stål- och livsmedelsindustrin, för tillverkningen i sig. Annars försvagas den svenska industrins möjligheter att ligga i framkanten för omställning och tillväxt. I våras lanserades därför industrin sin egen biogaskommission.
Industrins behov gör att den svenska produktionen behöver öka till 10 TWh fram till 2030. Inte minst handlar det om att ersätta importerad fossil gas (”naturgas”) i olika processer. Bakom biogaskommissionen står bland annat företag som SSAB, Perstorp och Ikea, liksom flera branschorganisationer.
”När 10 TWh biogas ersätter 10 TWh naturgas minskar klimatutsläppen med 2,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det motsvarar ungefär koldioxidutsläppen från hela flygsektorn i Sverige, både inrikes- och utrikes”, manar initiativtagarna.
Den potentiella nyttan är solklar. Då har vi inte ens nämnt fordonsmarknadens behov. Totalt handlar det om 15 till 20 TWh. Dagens biogasproduktion i Sverige är på 2 TWh. Ytterligare 2 TWh importeras. Gapet behöver täppas till, på bara sex år. Det brådskar. Industrin och fordonsflottan har här gemensam nytta. Biogas och en växande marknad för eldrift är inga givna motsatser.
Sätt upp ett nationellt mål att nå en inhemsk produktion i storleksordningen 10 TWh till 2030. Se också till att biogasen inte missgynnas skattemässigt som drivmedel. Prova ett konverteringsstöd till aktörer som vill byta bensin och diesel mot biogas i sina fordon. Backa inte, driv på.