Det finns alltid en risk att negativa uppfattningar om A-traktorer också är en spegling av en äldre generations vilja att tukta och uppfostra yngre. Några beter sig också utifrån detta i trafiken. Det är också ett trafikproblem. Detta sagt, finns det skäl att fundera över vad som ska krävas för att köra A-traktor i ordinarie trafik. Antalet A-traktorer och mopedbilar i trafik har ökat. Olyckorna har tyvärr följt med.
I november kom Transportstyrelsen med förslag till regeringen på skärpta regler för A-traktorer. Bland annat handlar det om vinterdäck och säkerhetsbälten, samt åtgärder mot fusk med högsta möjliga hastighet. I sak är det vettiga förslag.
Nu försöker också EU-kommissionen tänka i frågan. Kommissionen vill att det ska krävas motsvarande ett vanligt B-körkort från 16 års ålder för att köra A-traktor. Det är en rejäl kravhöjning. Men finns en inbyggd motsättning i förslaget som tål att brottas med.
Ska kravet på en 16-åring vara att behärska en ordinarie personbil i vanlig trafik, men sedan inte få köra en sådan? Vad är det för signal? Ungdomar behandlas ack så ofta styrmoderligt nog ändå.
Det är rimligt att höja kraven för att köra A-traktor eller mopedbil, kraven på fordonen likaså. Det är rimligt att ha så väl utbildade trafikanter som möjligt i vardagstrafiken.
Det är också klokt att ett ordinarie bilkörkort blir möjligt först från myndighetsdagen. Därför gäller det att tänka ett par varv till vad gäller de mer långsamgående fordonen. Om nu inte syftet är att få bort A-traktorer och mopedbilar helt och hållet ur trafiken? Det man då gör samtidigt är att aktivt dra ned på många ungas rörelsefrihet och försvåra för ett bil-intresse, framför allt på landsbygden.
Höj kraven, men blanda inte ihop personbilen med A-traktorn.