Det är ingen brist på folk som är arga på a-traktorer. Det må vara bakom ratten - eller som boende nära en större parkeringsplats eller vältrafikerad gata. Fast när EU-parlamentet vill nu höja åldersgränsen för att köra sådana, då är många partier upprörda på de 15-åriga förarnas vägnar.
Med all rätt.
Det är inte bara för att det upplevs som ett Brysselbeslut där medlemsländerna bara förväntas säga ja och amen. Här finns något mer djuplodande än så, det är ett ingrepp i uppväxande generationers frihet.
För den som bor med tunnelbana in på knuten eller har cykelavstånd till gymnasiet och idrottsträningen är det här med a-traktor en mindre fråga. Så är det inte för alla.
Den som har växt upp på landsbygd eller en mindre ort, med få bussturer och långa avstånd, vet vad såväl mopeden som a-traktorn betyder. Beroendet av tidtabeller minskar, beroendet av att föräldrar eller äldre syskon hinner skjutsa minskar också. Den som går sista året i grundskolan kan i dag få äga mer av sin transporttid. Det är ett steg in i vuxenheten. Allt detta kommer med ansvar, krav och ordning, men det har sitt fotfäste i ungas frihet.
Därför är det inte på något sätt förvånande att svenska politiker – som EU-parlamentariker som Emma Wiesner (C) och statsminister Ulf Kristersson (M) – markerar mot parlamentets beslut att höja åldersgränsen för a-traktorer – och mopedbilar – från 15 år till 16 år.
”Jag är förbannad”, sade Wiesner. Med all rätt. Det är en förändring som inte behövs. Fast i Europaparlamentet röstade de svenska representanterna från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna för en höjd åldersgräns. Vänsterpartiet lade ned sin röst. Övriga var uttalat emot.
I efterhand har både Helene Fritzon (S) och Malin Björk (V) hävdat att de egentligen är emot höjningen. Björks position i detta är rakare än Fritzons, som bara är grumlig.
På hemmaplan har regeringen blandat och gett. Tidigare var det kristdemokratiskt styrda Landsbygds- och infrastrukturdepartementet för höjd åldersgräns. Men nu är den moderata statsministern emot.
Därför ställde också Centerledaren Muharrem Demirok en rak fråga till statsministern i kammaren om detta. Ulf Kristersson svarade att regeringen kommer att verka för att inte höja åldersgränsen. Det förpliktigar.
Det har tillkommit många nya regler för a-traktorer på senare år. Det har då handlat om grundläggande säkerhet, exempelvis bälteskrav och max en passagerare. Regler för säkrare fordon gör nytta – oavsett om det är 15-åringar eller 50-åringar som kör. Det är rimligt att kravbilden förändras när gränsen för maxhastighet höjs. Detsamma kan sägas om höjda formella kompetenskrav för föraren.
Men nu gäller det att våra folkvalda politiker upprätthåller friheten för landets 15-åringar.