Vad får en idrottsplats inte heta – Porrpalatset?

Är pengarna tillräckligt bra lär Rosvalla byta namn.

Om arenanamnet blir en fråga som Nyköpings politiker ska ta ställning till, då är det just avvägningen mellan nytta och intäkt jämfört med det inarbetade namnet Rosvalla som måste göras.

Om arenanamnet blir en fråga som Nyköpings politiker ska ta ställning till, då är det just avvägningen mellan nytta och intäkt jämfört med det inarbetade namnet Rosvalla som måste göras.

Foto: Jens Alvin

Ledare2024-01-16 05:00
Detta är en ledare. SN:s ledarsida delar Centerpartiets värderingar.

En hotellkedja köper namnet på herrfotbollens nationalarena, nu känd som Friends Arena. I Nyköping vill ett lokalt bryggeri sätta sitt namn på Rosvalla. Att döpa om stadion efter en sponsor är numera så pass etablerat att folkstormen uteblir om så sker. 

I slutet av förra veckan blev det officiellt att herrfotbollens nationalarena Friends i fortsättningen kommer att heta Strawberry. Det är en hotellkedja driven av en profilstark norsk entreprenör, som köper in sig. En extra nutidskrydda är att just strawberry, jordgubbe, är ett namn på en av de mer framträdande figurerna inom organiserad brottslighet. Samtidshumorn missade förstås inte chansen att spekulera i vilken idrottsplats som skulle få namn efter Kurdiska räven. 

undefined
Å ena eller andra sidan? Herrfotbollens nationalarena Friends Arena får nytt namn efter en hotellkedja, men ibland spelar även damlandslaget där. På bilden syns landslagsspelarna Kosovare Asllani och Stina Blackstenius.

Bryggeriföretaget Nils Oscar har hört sig för hos Nyköpings kommun för att göra Nyköpings Arenor Rosvalla till Nils Oscar Arena, eller något liknande. Under januari ska frågan diskuteras närmare. Utspelet är förstås medievänligt i sig, men värdet av att lokala företag kliver in för att stötta lokal idrott är stort. Föreningslivet behöver sponsorer i alla former. Om det samtidigt bidrar till att sänka kostnader för barn och ungas idrottande är det strålande.

Över tid kan det bli en konkurrenssituation. I Eskilstuna har Volvo CE fått betala tre gånger så mycket som den tidigare arenasponsorn Stiga sports. Det nya avtalet är på 750 000 kronor om året.

Om arenanamnet blir en fråga som Nyköpings politiker ska ta ställning till, då är det just avvägningen mellan nytta och intäkt jämfört med det inarbetade namnet Rosvalla som måste göras. Det utvecklade arenaområdet har 20 år på nacken. Verksamheterna som berörs lär knappast tacka nej till en vettig fördelning – och få folkvalda vill neka idrottsrörelsen nya intäkter. Är pengarna tillräckligt bra lär Rosvalla byta namn.

Samtidigt finns en känslighet i att ta namn efter just ett bryggeri. Alla som har växt upp med idrottsrörelsens kampanjer för att främja nykterhet och minska supande, förstår varför. Vi fotbollirare spolar kröken, om någon minns den 70-talsslogan. Fylla och folkhälsa är en ständig konfliktzon. 

Samtidigt är idrotten redan full med sponsorplatser för bryggerier – och det är ju inte bara alkoholhaltiga drycker som produceras av dessa företag. I Falkenberg, exempelvis, fick den lokala fotbollsstadion namnet Falcon Alkoholfri Arena. Fnissa lagom, försäljningen av alkoholfri öl har på senare år kommit att växa så pass att det spekuleras i att den svenska lättölens dagar är räknade

I slutänden är frågan vilket företagsnamn som en arena inte får ha? Sannolikt är det något som går tvärtemot grundläggande värden. Alltså det som är riktigt moraliskt eller socialt förargelseväckande, ett porrbolag eller en enormt skandaltyngd verksamhet. Det ska mycket till för ett nej.