Ny upphandling om Mälartågen kan inledas om ett år

Mälardalstrafik har nu öppnat dörren för att bryta avtalet med MTR som kör Mälartågen. En ny upphandling kan komma att inledas redan nästa år och det gällande avtalet kan brytas flera år i förväg.

Missnöjet med MTR som kör Mälartågen har varit massivt, både från resenärer och politiker. Nu öppnar Mälardalstrafik för att ta in en annan operatör.

Missnöjet med MTR som kör Mälartågen har varit massivt, både från resenärer och politiker. Nu öppnar Mälardalstrafik för att ta in en annan operatör.

Foto: Niklas Holm

Eskilstuna2023-10-16 19:09

MTR tog över Mälartågstrafiken i december 2021. Övertagandet hade föregåtts av en del trafikstrul med den tidigare operatören SJ, men det skulle komma att bli mycket värre.

Resenärer har tvingats vänja sig vid att en mängd tåg är antingen försenade eller inställda. MTR har fått betala höga böter till den missnöjda uppdragsgivaren Mälardalstrafik för att de inte följt avtalet.

– Det har inte fungerat optimalt, sammanfattar Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafiks styrelse.

Under måndagen publicerade Mälardalstrafik en så kallad TED-annons – ett förhandsmeddelande i EU:s webbtidning TED – om att en ny trafikupphandling kan komma att göras. Ett sådant meddelande måste enligt EU:s kollektivtrafikförordning publiceras minst ett år innan ett anbudsförfarande inleds.

Om en ny upphandling görs, kan en ny operatör ta över tidigast december 2026. MTR:s avtal för Mälartåg gäller till 2029.

undefined
Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafiks styrelse.

Men att TED-annonsen är ett första steg mot att bryta avtalet med MTR vill Monica Johansson inte medge.

– Nej, det skulle jag inte säga. Det är ytterligare en pusselbit på spelplanen. Vi vill inte stänga några dörrar inför framtiden. Vi vill ha många handlingsalternativ.

MTR har förklarat många av sina problem med nationell lokförarbrist och infrastrukturproblem. Att en annan operatör skulle lyckas bättre är därför inte självklart.

– De flesta operatörer brottas med samma bekymmer och ett av våra stora problem är infrastrukturen, att spåren inte håller. Nu senast i stormen blåste det ner träd över spåren. Det är mycket som stör hela trafiksystemet, säger Monica Johansson.

Vad skulle det kosta skattebetalarna att bryta avtalet med MTR?

– Det kan jag inte säga, men att bryta avtal kostar mycket.

Hanna Bergström är chef för trafik och infrastruktur på Mälardalstrafik. Hon förklarar varför TED-annonsen publiceras redan nu, när MTR fortfarande har sex år kvar på sitt avtal.

– Trafikupphandlingar är väldigt komplexa och långa över tid. Nu talar vi om för marknaden att en upphandling kan bli aktuell, för att övriga tågoperatörer ska ha förutsättningar att planera sin verksamhet.

undefined
Hanna Bergström, chef för trafik och infrastruktur på Mälardalstrafik.

Även Hanna Bergström menar att publiceringen inte innebär ett beslut om att säga upp MTR:s avtal. Precis som Monica Johansson, använder Hanna Bergström ord som "handlingsutrymme" och "hålla hela spelplanen öppen". Hon menar att TED-annonsen är en del i att säkerställa trafiken i framtiden. Parallellt med detta arbete fortsätter den dagliga dialogen med MTR om att komma tillrätta med trafiken på kort sikt. Så sent som i augusti aviserade MTR exempelvis att den utlovade utökningen av avgångar inte skulle bli av under hösten.

– Det är ett intensivt arbete där vi har en daglig god dialog där vi ser över saker som utbildningsbehov och fordon. Det här beskedet ska inte påverka det samarbetet. Men vi måste jobba stenhårt med missnöjet mot MTR och på sikt se till att vi kommer upp i trafik.

Även Monica Johansson menar att Mälardalstrafik har en god dialog med MTR, och att operatören varit fullt medvetna om att TED-annonsen skulle komma.

– Det har inte kommit som en kalldusch för MTR.

Enligt Hanna Bergström påverkar beskedet inte resenärerna i nuläget.

– Nej, vi fortsätter att jobba varje dag för att få de bästa förutsättningarna för en välfungerande tågtrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!