För två år sedan rapporterade tidningen om att MTR hade stora problem med personalbrist, vilket ledde till många inställda avgångar på pendeltåget mellan Södertälje och Gnesta. 2018 blev ett ännu tyngre år, med 203 inställda tåg på sträckan. Men när SL nu sammanställer statistiken för 2019 har antalet inställda avgångar sjunkit drastiskt till 65. Detta trots att det totala antalet avgångar ökat något på sträckan.
Även sett till punktlighet var 2019 ett lyckat år för Gnestapendeln. Hela 95,1 procent av pendeltågen var punktliga, vilket enligt myndigheten Trafikanalys definition innebär att tåget inte är inställt eller mer än fem minuter försenat. 2018 var punktligheten på sträckan 91,2 procent, och 2017 92,6 procent.
Elisabeth Lundberg Karlsson, sekreterare i den lokala pendlarföreningen i Gnesta, menar att det fortfarande finns en hel del vittnesmål från irriterade resenärer som kommer försent till jobbet eller har svårt att ta sig hem.
– Det är ju fantastiskt om det har förbättrats, men vi tycker att man ska sikta ännu högre, säger hon.
Förseningarna beror bland annat på olyckor, störningar hos operatören MTR eller störningar på annan typ av trafik som är högre prioriterad och därmed går ut över pendeltågen. Någon enskild orsak sticker dock inte ut.
Sträckan mellan Gnesta och Södertälje hade 15 040 planerade avgångar förra året. I år planeras pendeltågen gå 15 919 gånger. Ökningen beror bland annat på de utökade helgturerna som trädde i kraft vid tabellskiftet i december.