Trafikförvaltningen i Stockholm har stegvis introducerat så kallade biljettstolpar på flera olika linjer de senaste åren. Systemet med konduktörer har hittills avvecklats på Saltsjöbanan, Roslagsbanan, Nockebybanan och Tvärbanan.
Nu är det alltså dags för en rad pendeltågsstationer att gå från konduktör till stolpe. Det handlar om de stationer som har "öppen spärrlinje", det vill säga inga stationshus eller fysiska spärrar. Förutom Gnesta, Mölnbo och Järna berörs bland annat Nynäshamn, Södertälje centrum och Västerhaninge av förändringen.
Enligt region Stockholm visade inledande tester på Tvärbanan att systemet med biljettstolpar ledde till nöjdare resenärer och att färre plankade. De klagomål som kom in handlade främst om upplevd lägre trygghet på tågen och om dålig information inför övergången.
Den första månaden efter skiftet den 1 april kommer SL ha trafikvärdar på plats på stationen i Gnesta för att informera om de nya rutinerna. Det kommer även finnas trygghetsvärdar kvar på tågen, som inte har biljettkontroller som arbetsuppgift.
Att bemanningen på Gnestapendeln bantas innebär sannolikt en minskad risk för inställda tåg på grund av personalbrist, något som var ett stort problem under 2018. SL och MTR tycks dock ha fått bukt på problemet det senaste året.
Finns det någon oro för att fler ska planka?
– Extra biljettkontroller samt mycket tydlig skyltning kommer att införas på sträckan, säger Aleksander Krajisnik på SL:s presstjänst.