– Det är extremt... vi står inför en känslig framtid. Ena foten på gasen, andra foten lite grand på bromsen.
Vd Mikael Sälg tar emot i den gamla tvålfabriken där rengöringsfirman Rekal har kontor. Han tillträdde vid årsskiftet och kriserna med pandemi, krig och ansträngd världsekonomi har gjort den första tiden extra händelserik.
54-åringen är född i Gnesta och har bott här sedan tonåren. Efter en karriär på bjässar som Astra och GE ledde nyfikenheten och föreningvänskapen med ägarfamiljen Brucefors till Gnestafirman.
– Det har varit en väldigt annorlunda resa, men bara positivt.
– Under åren i corporate-världen tänkte jag att någon gång vore det spännande att jobba med ett mindre bolag. Nu har jag ansvar från ax till limpa.
Vi förflyttar oss till fabriken på andra sidan järnvägen, där det doftar kemikalier och pulver blandas med vatten i olika recept för att sedan tappas på dunkar och flaskor.
En maskin, som packar kartonger på pallar, är ny sedan i våras. I maj köpte ägarna också upp ett annat bolag för första gången på tio år, ett säljföretag med fem anställda.
Planer att samla även lagret och kanske kontoret till fabriksområdet – totalt är man 35 anställda i Gnesta – har inte blivit verklighet än, men finns kvar. En annan idé är att börja med skift i fabriken. Rekal har redan ökat från en omsättning på drygt 150 miljoner kronor till uppåt 190 miljoner i år och förhoppningen är att fördubbla det.
Mikael Sälg beskriver tiden innan kriserna som en "lågriskaffär", där produktionen och försäljningen av tvätt-, disk- och torkmedel till offentlig sektor, hotell och restaurang samt vården lunkat på. Nu är det sekundnavigering för att parera världsläget – man har bland annat byggt säkerhetslager för de mest kritiska råvarorna.
– Temat för 2023 är lönsamhet, säger Mikael Sälg och nämner "personal, råvaror och bilar" som de stora kostnaderna.
Går ni back?
– Nej, men marginalerna minskar. Hotell och restaurang är den svåra sektorn.
40 bilar finns i bolaget, de flesta körs mycket av säljare och tekniker runt om i landet. Biodieseln HVO och hybrider är policyn, men några rena elbilar används ännu inte.
Rekal är stolta över att avstå fosfater och ha flera miljömärkta produkter, men har inga solceller eller batterilager. Det trots att maskinerna slukar "megawatt snarare än kilowatt", som chefen uttrycker det.
– Nej, det har inte varit aktuellt ännu.