Björnlunda, 1990-tal. Månskenet och datorljuset blänker i småbarnspappans ögon när han ser ut över fåren han just tittat till. Men i den trötta blicken efter pendlingen från universitetet finns en glimt – nya Ica-huset i Gnesta blir ingen rappad låda, utan får röd träpanel som magasinen intill.
– Jag vet inte om det var miljögruppens inspel som gjorde detta, men vi tryckte på hårt.
Det minns Daniel Helldén, 57, som under sina 18 år i Gnesta gjorde sig ett namn som först miljöaktivist och sedan MP-bas som samarbetade med både de blå och de röda. 2011 växlade han till huvudstadens lokalpolitik och under två mandatperioder som trafikborgarråd där har han skapat rubriker.
– Jag har i Stockholm ägnat mig åt infrastruktur, trafik, klimatomställning – att bygga hållbara städer. Då har jag konstaterat att riksnivån i form av myndigheter och lagstiftning sätter mycket käppar i hjulen för städer och mindre orter när det gäller smart omställning.
Till stridsfrågorna hör gräddfilsparkering för miljöbilar, kommunala hastighetskameror och rätt för cyklister att cykla mot enkelriktat för bilar. På riksnivå hoppas Daniel Helldén få verktygen han som lokalpolitiker saknat.
Barndomens somrar på släktstället utanför Björnlunda spelade in när han som nybliven pappa saknade bostad i Stockholm.
– Vi flyttade ut när första barnet var litet, till Gåsinge först och köpte sedan en gård i Norrby utanför Björnlunda.
Vid sidan av en akademikerbana i Stockholm engagerade sig Daniel Helldén lokalt: Han var med när Waldorfskolan startade i hyreshusen vid vattentornet, och när dottern gick i Welandersborgsskolan tog han över hela skolan med en föräldraledd styrelse.
Politiskt var EU-omröstningen 1994 starten, då han kom att samla nej-sidan i Gnesta.
– Efter det frågade både V, MP och S om jag ville gå med. Jag startade i stället Gnesta miljögrupp. Vi hade synpunkter på alla typer av detaljplaner, vi blev fast remissinstans faktiskt.
Först år 2000 accepterade Daniel Helldén när Miljöpartiet, då i majoritet med Alliansen, bad honom ta deras plats i miljö- och byggnämnden. I början var kompromisserna ovana.
– Det var något beslut där jag röstade med S mot de övriga i majoriteten, det var väl inte så klokt. Sedan lärde jag mig formerna.
Ica-huset är en plats Daniel Helldén anser sig ha påverkat så att det inte blev fult. Frösjöstrand är en annan.
– Entreprenören ville ställa alla villorna i en rak rad mot vattnet. Jag fick med mig nämnden i att se till att lägga villorna oregelbundet. Vi var i Vadstena och tittade hur de gjort.
Sedan hamnade MP i opposition.
– Jag hävdar bestämt att skälet till att bryggeriet finns kvar är att jag slet så hårt i opposition mot hela övriga ledningen, de ville riva. Vi har stationshuset, bryggeriet och mejeriet, tre solitärer som ramar in Gnesta.
Vad tog du med dig från Gnesta?
– Där lärde jag mig hela det politiska hantverket. Jag hade en fantastisk mentor i Sten E Karlsson, och även Kerstin Landin och Lars-Göran Winqvist. Alla politiker borde börja i en liten kommun för att förstå nivåerna och detaljerna innan de går in i det stora.
– Man behöver på lokal nivå vara pragmatisk och inte låsa sig.
Får Gnesta nytta av dig i riksdagen?
– Ja, kollektivtrafik har stor bäring på Gnesta. Sedan är landsbygden beroende av bil, där måste vi hitta bra incitament att byta till elbil även för de som inte har god ekonomi.