Att pendlarföreningen vill ha kvar de utökade helgturerna på pendeltåget kommer kanske inte som någon överraskning. Men nu får föreningen stöd från de lokala politikerna på andra sidan kommungränsen.
– Det här känns självklart för oss. Det finns många, framför allt ungdomar, som inte har tillgång till bil och då är pendeltåget jätteviktigt, säger Bengt Tandberg (C), ordförande för Vårdinge-Mölnbos kommundelsnämnd.
Nämnden antog på sitt senaste möte ett nämndinitiativ som nu ska skickas till samhällsbyggnadsnämnden i Södertälje. Kommunen uppmanas därmed att verka för att bevara den nuvarande turtätheten på pendeltåget.
– Initiativet kom från vänstern, men vi är helt eniga i det här, säger Bengt Tandberg.
Även kommundelsnämnden i Järna är enligt uppgifter på tårna kring frågan, men har inte antagit något nämndinitiativ.
Nyligen lanserade föreningen Gnestapendeln en kampanj på sociala medier, med samma budskap. Ordförande Benny Åberg menar att föreningen har planerat kampanjen länge, eftersom det redan från början stod klart att de utökade helgturerna var en temporär åtgärd.
– Vi vet ju vad vi vill, nu får vi se vad folk säger och vad det blir för reaktion. Det är bara tråkigt nu att vi inte kan vara ute och agera på gator, torg och tåg på grund av pandemin, säger Benny Åberg.
Pendlarföreningen har tidigare fått stort genomslag för sina synpunkter, bland annat tack vare en namninsamling som samlade 5 000 underskrifter 2018.
– Vi hoppas naturligtvis att politikerna ska förstå att helgturerna är en så pass liten kostnad jämfört med vad man lägger på hela trafiken i Sörmland. Det är rimligt att man ska kunna åka kollektivt till jobbet även om man jobbar helg, menar Benny Åberg.
Gnesta kommun fick förra året med kort varsel frågan om man ville ha fler helgturer till ändstationen i samband med att SL skulle utöka trafiken till Järna och Mölnbo. Region Sörmland lät kommunen finansiera turerna på egen hand, och det blev ja tack vare en rabatterad avgift.
Den politiska ledningen i Gnesta har uttryckt viss kritik mot regionen, eftersom kollektivtrafik i regel inte finansieras av kommunerna. Några tydliga besked kring vad som ska ske när den nuvarande överenskommelsen löper ut om ett drygt år har ännu inte kommit.
– Vi diskuterar just nu om vi kan hitta något mellanläge, sa Johan Rocklind (S) till tidningen i oktober.