Av de elever som gick ut kommunala Frejaskolan förra läsåret var drygt 85,4 procent behöriga till gymnasiets yrkesprogram, medan siffran för elever på fristående Gnesta Waldorfskola var nästan 100 procent.
– Det beror på ett fungerande elevhälsoteam som ser till att eleverna får det stöd som de behöver, sen har vi lärare som har jobbat här i många år och de är väldigt erfarna och kompetenta. Vi har även haft en studie- och yrkesvägledare som har hjälpt till under förra året så elever har fått hjälp med studieteknik.
Det säger Nahid Rezaei som är rektor på Gnesta Waldorfskola.
Friskolor har generellt en högre andel elever med välutbildade föräldrar, än de kommunala skolorna. Det finns tydliga kopplingar mellan hur barnen klarar sig i skolan och dels hur segregerade skolorna är, dels föräldrarnas studievana.
Nahid Rezaei ser dock inte det som en självklar anledning till den höga behörigheten på Waldorf, men hon medger att det skulle kunna påverka.
– Det kan vara en anledning men jag kan inte säga att eftersom vi är en fristående skola så har vi inte samma svårigheter som en kommunal skola kan ha. Jag tror att det beror mer på hur vi arbetar med våra elever, vi är en liten skola och det syns mer vad eleverna har behov av och då har vi sett till att de får hjälp i god tid.
Gnesta Waldorfskolan har tidigare fått kritik för bland hög personalomsättning, oordning, bristande resurser och dålig information.
Du nämner att ni har erfarna och kompetenta lärare som har arbetat i många år, samtidigt har ni tidigare fått kritik för hög personalomsättning. Hur ser du på det?
– Det är en liten skola, det kan bero på olika orsaker. Det kan vara lärare som inte trivs här som byter skola av olika anledningar.
Några andra saker som ni har fått kritik för är oordning, bristande resurser och dålig information. Vill du bemöta det?
– Jag har full respekt för allas kritik. Upplevelsen kan vara olika, vi har många nöjda föräldrar som tycker att kommunikation fungerar bra.
Förvaltningschefen vid Gnesta kommun, Johan Skeppstedt, tycker att det är roligt att Waldorfskolan har fått höga siffror:
– Vi jobbar med helheten och gör ingen skillnad på fristående eller kommunala skolor, det viktigaste är att vi fortsätter att jobba systematiskt för att få fler barn som går ut grundskolan med behörighet, säger han till tidningen.