Lokförarbrist – då slopas Gnestapendeln först

Gnestatrafiken är lägst prioriterad i hela SL:s pendelnätet. Vid lokförarbrist tas alla tåg mellan Gnesta och Södertälje ut först på grund av få avgångar och få pendlare.

Kristoffer Johansson, ordförande i Seko MTR, pendeln, har jobbat som lokförare i över 20 år.

Kristoffer Johansson, ordförande i Seko MTR, pendeln, har jobbat som lokförare i över 20 år.

Foto: SN/Privat

Gnesta2022-08-23 05:20

Under året har enskilda avgångar på Gnestapendeln ställts in – ibland flera stycken under samma dag. Enligt MTR är orsaken den stora lokförarbristen men det finns en annan parameter som gör Gnesta till den svagaste länken. 

– Gnesta är den station som drabbas först vid inställda tåg och det beror på att man kan separera tågen i Södertälje. Tittar man över hela pendeltågsnätet är Gnesta de som har minst antal pendlare och färre avgångar än andra stationer och det går att ersätta med bussar, säger Kristoffer Johansson, lokförare och ordförande på Sekos lokförarklubb, pendeln.

Enligt MTR, som kör tågen, har det alltid varit så.

– Det är en vedertagen lösning som följt med redan innan MTR tog över, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på tågoperatören.

Att ta ut pendeln från Gnesta, är den enklaste lösningen ur trafiksynpunkt, enligt MTR.

– Att ta ut Gnestapendeln är enklast att genomföra med kort varsel och har minst följdpåverkan på övrig trafik och drabbar färre resenärer. Men vi försöker ändå att hitta en jämn fördelning. Men eftersom sträckan mellan Gnesta och Södertälje är isolerad så är den också lättast att återställa till normal trafik, säger Niklas Ekström.

Under juni och juli månad har MTR ställt in 1 100 avgångar av totalt 30 000.

– Det är på grund av högre sjukdomsskrivningar än vad vi räknat med, säger Niklas Ekström.

undefined
Pendeltågen från Gnesta är de första som tas ur drift vid personalbrist.

Flera pendlare som SN har talat med är besvikna.

– Det blir ju en kostnad för oss som köper SL- kort när tågen inte fungerar. Och när inte heller bussen kommer då blir man tvungen att ta bilen i stället. Det blir kostsamt, säger en anonym pendlare.

Stefan Johnsson arbetar i Järna och brukar ta med cykeln på pendeln.

– Ibland har jag blivit tvungen att lämna cykeln, eftersom man inte kan ta med den på bussen. Dessutom får jag löneavdrag när jag kommer sent till jobbet och det är ju inte så roligt, säger han.

SN skrev i förra veckan att MTR kommer att fasa ut tågvärdarna, på SL:s tåg, och ersätta dem med kameror i stället. Men det betyder inte att biljettkontroller uteblir.

– Nej, vi kommer att ha kontrollanterna kvar. De kommer inte vara på varje tåg men å andra sidan, om man inte betalar sin resa så blir det dyrt om en kontrollant kommer. Hur många kontrollanter vi har vet jag inte men man ska fortfarande betala vid stationerna, säger Lars Nyström, presstjänsten på MTR.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!