– Jag har aldrig varit blyg för att smeta ned mig, säger Mikael Sällström och blickar stolt men lite trött ut över hyllorna med uppåt 15 000 reservdelar som han skeppar från Gnesta till Volvoägare världen över.
Firman CVI Automotive sätter avtryck – dels ordnar de stora bilträffar på en industritomt i Vackerby, som SN skrev om i våras. Nu stängslar entreprenören Mikael in den tomten och hoppas hyra ut den som vinterförvaringsplats för husbilar.
Men kärnverksamheten är att sälja, och ofta nytillverka, reservdelar till gamla Volvobilar, tillverkade från 1947 till millennieskiftet ungefär.
– Det roligaste har alltid varit nyframtagning av nya produkter, just nu har jag tagit fram en enormt fin låssats till Volvo Amazon, så man kan få betydligt mera säkerhet i låsförmågan. Vi håller även på med ett nytt handtag till bakluckan på Amazon kombi.
– Allt kommer från en och samma fabrik i Taiwan, de har en väldigt, väldigt bra idé om kvalitet, samma som jag. Sådant där gillar jag enormt.
Det är här industrispionaget kommer in.
Mikael Sällström jagar rätt på utrotningshotade originaldelar och skickar dem till fabriken, som via "baklängeskonstruktion" gör nya ritningar. Sedan betalar CVI för nya, unika verktyg – över 200 000 kronor kostade dessa för handtaget – som fabriken sedan använder i tillverkningen.
– Det kommer spioner hela tiden faktiskt. Folk som köper, folk som kopierar, folk som till och med stjäl från våra verktyg i Taiwan.
Kommer spioner även hit till Gnesta?
– Nej, det gör de väl inte. Men härom året tog vi fram ett nytt tändningslås till P1800, då försökte folk luska ut vilken firma vi tog dem från. En firma i Hongkong påstod att det fanns en jättemarknad i Kina, vilket jag vet är bullshit.
Karriärvägen in under de rullande karosserna har inte varit uppenbar. Mikael Sällström har en engelsk mamma och blev efter studier vid en anrik internatskola i Kent jurist i London. På besök i Stockholm köpte han av en slump en bil.
– Det var en röd PV Sport, och den var ju helt fantastisk. Jag blev hooked!
Nu hoppas CVI de bygga nytt där det gamla hunddagiset låg. Då med plats för en verkstad.
– Jag älskar verkstäder. Att jobba med händerna, det har jag inte gjort på många, många år. Det har varit min dröm i, åh, 40 år.
– Dessutom finns det behov av folk som känner till de här gamla Volvobilarna.