Det var klang och jubel, inte minst från den lokala pendlarföreningen, när beskedet om de utökade helgturerna på Gnestapendeln kom förra våren. Nu går det 16 turer per dag på helgerna, jämfört med tidigare tio.
Gnesta halkade in lite på ett bananskal när Region Stockholm ville utöka turerna till Järna. Eftersom det var tekniskt omöjligt att vända tågen i Järna fick Gnesta kommun en slags rabatt för sin del av kakan. Enligt kommunen kostar upplägget omkring 350 000 kronor per år.
Överenskommelsen beskrevs från början som temporär, och när den löper ut om drygt ett år försvinner sannolikt rabatten eftersom problemet med att vända i Järna nu är löst.
Elva eller tolv helgturer från och med 2022 tycks inte vara någon omöjlighet, men 16 blir för dyrt enligt Johan Rocklind (S).
– Vi diskuterar just nu om vi kan hitta något mellanläge, säger kommunalrådet.
Han vill inte svara på vad kostnaden utan rabatt skulle bli, men enligt regionen handlar det om omkring 1,5 miljoner kronor per år.
Region Sörmland är inte med och finansierar de utökade helgturerna till Gnesta, och kommer inte att vara det i framtiden heller. Argumentet är att de nya Mälartågen ska utöka antalet regionaltågsavgångar från Gnesta på helgerna från fem till åtta per dag. Det, tillsammans med tio pendeltågsturer, anses räcka för att täcka behovet.
– Vi uppfattar att Gnesta får en bra trafikförsörjning på helger även från 2022 i och med att regionaltågen inom ramen för Mälardalstrafik täcker upp, säger Kenneth Hagström, regional utvecklingsdirektör på Region Sörmland.
Johan Rocklind är fortsatt kritisk till att regionen lät Gnesta kommun finansiera helgturerna på egen hand.
– Vi tycker inte att finansieringen vi gör i dag är rimlig. För oss är det lite en principfråga att det är regionen som i första hand ska stå för tågkostnader. Ingen annan kommun i länet betalar för det.
Det är en principfråga, men du kan ändå tänka dig att betala för en eller två extra turer?
– Ja, men för Gnestaborna är det nog väl fungerande tågtrafik viktigare än principer, säger Johan Rocklind.
Moderaterna håller med Socialdemokraterna i frågan om helgturerna.
– Vi vill gärna ha en komplett och fungerande tågtrafik till Gnesta. Det positiva i allt det här är ändå att det blir fler regionaltågsavgångar från 2022, säger kommunalrådet Anna Ekström (M).