– Man sitter och väntar. Det finns ingenting.
Abdulkhader Kachaya kan Gnesta kommun: Det var till Solbacka i Stjärnhov han kom 2015 från Syrien, och han har blivit kommunen trogen och bland annat kört skolskjuts och färdtjänst.
Med en kompanjon driver han sedan några månader Gnesta taxi. De tre bilarna fick strax före jul stora klistermärken med bolagsnamnet och telefonnumret. Men marknaden tycks näst intill obefintlig.
– Vi hoppas att det blir bättre, situationen är jättedålig nu.
Tidigare drevs ett annat bolag med samma namn av taxiveteranen Bertil Blom, men han är numera anställd hos transportfirman VTV.
Gnesta taxis bilar utgår från Gnesta och Tystberga, men kör ofta upp till Stockholm för att hitta kunder. För att nå ut samarbetar firman med taxijakt.se, men sajten verkar inte fungera när tidningen provar.
Martin Bisset är den andra åkaren som har taxibilar i området. Taxi Stjärnhov som tidningen nyligen skrev om tillhör honom, men den bilen har dragits in till Sparreholm och just nu har Martin en bil i Trosa-Vagnhärad. Den bokas via Sverigetaxi.
– Om några veckor ska det finnas en bil i Stjärnhov-Gnesta igen. Vi finns där kunderna frågar, säger Martin Bisset.
Ett tredje bolag är VTV, med 25 fordon som sköter skolskjuts och färdtjänst i området.
– Vi kör taxi vid behov, när folk förbokar, säger chefen Enis Gradisic.
När det gäller miljön tankar Gnesta taxi ibland biobaserad HVO-diesel, ibland fossil. Martin Bissets bilar går på gas – ofta förnybar biogas. VTV kör enbart på fossilfri HVO-diesel.
Angående nykomlingarna skrockar Enis.
Det blir tufft för dem?
– Ja, ska de inte köra 24 timmar runt så blir det tufft.
Åkaren Martin Bisset önskar konkurrenterna lycka till men är också skeptisk:
– Många stockholmare som flyttat ut ringer Taxi Stockholm om de ska någonstans.
– Och sedan finns epa-taxi, alltså svarttaxi, "vem kör i kväll" på Facebook. Den skiten växer lite överallt.
Tidningen har sökt personer som på Facebook efterfrågat eller erbjudit körningar mot betalning, men de har avböjt medverkan.
När det gäller gigföretag – alltså bolag som förmedlar körningar till fristående chaufförer – erbjuder Bolt, men inte Uber, en bil i området när tidningen letar.
300–400 kronor är kilometerpriset, enligt firmorna. Framkörningsavgift kan förekomma.