– I kurvorna hade nästan allting släppt. Där det har släppt som värst la vi en annan typ av beläggning inför vintern. Till våren kommer vi att täta till det som behövs på raksträckorna, säger Andreas Borg, projektledare på Trafikverket.
I veckan fick sig väg 224 en liten uppfräschning av en kortare sträcka alldeles i utkanten av Gnesta – på vägen mot Lästringe och Nyköping. Där valde Trafikverket att asfaltera om på traditionellt sätt. Kostnaden för detta landade på cirka 350 000 kronor.
I våras skrev SN om att vägarbeten för 2,5 miljoner kronor skulle behöva göras om. Andreas Borg förklarar att den ytbehandling man lagt på vägen – oljegrus som det kallas av gemene man – har släppt. Efter släppet drabbades ett flertal bilar av stenskott, något som Trafikverket varnade för genom skyltning.
– Det är en ytbehandling där man först lägger bindemedel på vägen och sedan ett lager sten.
Det arbete som gjordes hösten 2023 kommer att behöva göras om, och planeras nu in till våren.
– Då kommer vi att syna vägen och täta till det som behövs, säger Andreas Borg.
Kostnaderna för omgörningen av vägbanan på väg 224 är dock inte något som Trafikverket behöver bekosta.
– Det är en garantiåtgärd, så det är entreprenören som åtgärdar det för att klara av besiktningen. Ibland blir det fel, konstaterar Andreas Borg.
Det finns skillnader mellan att göra en ytbehandling kontra att asfaltera om på traditionellt vis, framförallt i kostnad.
– Fem till sex gånger så mycket som att lägga ytbehandling.
Denna ytbehandling – oljegrus – är den som används mest på landets vägar, och då framförallt på det lågtrafikerade vägnätet, förklarar Andreas Borg.