– Vi blir besvikna om det fattas ett beslut att lägga ner Ostlänken, säger Erik Hävermark, projektutvecklingschef på Samhällsbyggnadsbolaget, SBB, om att debattens vågor under måndagen och tisdagen gick höga om höghastighetståg och Ostlänken.
Han har följt mediarapporteringen och tar den med ro. Det är SBB som utvecklar Nöthagenområdet i Nyköping, granne med nya resecentrumet, som i sin tur tar höjd för Ostlänken. Planen är att bygga 1 600 bostäder i den omdebatterade stadsdelen Nöthagen.
SBB ser gärna att Ostlänkenbanan blir av men utvecklingen av Nöthagen står inte och faller med höghastighetsbanan, säger Erik Hävermark:
– Ostlänken var inte en grund för att utveckla området, snarare en bonus.
Varför är Ostlänken en bonus?
– Det ökar attraktiviteten för Nötahagen men Nyköping står starkt ändå, säger han.
SBB ser en tendens att människor väljer att bosätta sig i lite mindre urbana miljöer för att sedan pendla. Den utvecklingen stärks av att tågbanor byggs ut och kollektivtrafiken förbättras, förklarar Erik Hävermark.
Däremot ser han inte att Nyköping är så beroende av Ostlänken. Han tror att grannstaden Norrköping gynnas mer.
– De har en större "uppsida" av Ostlänken, säger han.
Detaljplanen för Nöthagen överklagades av grannar i april 2021 och mark- och miljödomstolen rev då upp planerna. Sedan har det vänt för SBB och byggstart väntas bli nästa år, 2023.