Den litauiska lastbilen fastnade i en kontroll utanför Nyköping i början av september. Lasten var för tung och företaget hade struntat i den svenska lagstiftningen. Transportstyrelsens nota slutade på 64 400 kronor. I väntan på betalning låstes lastbilsdäcken med en "klamp". Den måste plockas bort efter 36 timmar.
Klockan var halv sex på morgonen då tidsfristen löpte ut och trafikpolisen Jonas Höök plockade bort klampen som hindrade fordonet att rulla.
– Jag vet inte om chauffören var där men det var neddraget i hytten, säger han.
Han hade tidigare tydligt förklarat för föraren att han inte fick köra vidare förrän åkeriet betalat sanktionsavgiften. Men några timmar senare var lastbilen borta. Efter ytterligare någon dag hade även det överlastade släpet lämnat kontrollplatsen. Och inga pengar har flutit in på Transportstyrelsens konto.
Trafikpolisen Jonas Höök har inte sett till den aktuella föraren eller ekipaget efter det försvann från kontrollplatsen vid Västerleden.
– Det är företaget som ska betala avgiften. Och om företaget gör sig skyldig till något liknande och krävs på en ny sanktionsavgift kommer Transportstyrelsen inte ha glömt de 64 400 kronorna. Då växer skulden, säger han.
Åkeriet ska inte ha delat bedömningen att transporten bröt mot reglerna.
Hur känns allt det här?
– Ja, det är klart...det vore ju roligare om åkeriet hade betalat, säger Jonas Höök.