Så var säkerheten under trafiksmockan

Trafiksäkerheten ansågs generellt sett god under måndagens trafikkaos på E4. Men vissa säkerhetsbrister fanns.

Johnny Gustavsson, presstalesperson för polisen i region Öst.

Johnny Gustavsson, presstalesperson för polisen i region Öst.

Foto: Polisen

Nyköping2024-07-09 17:45

Barn hoppade hage och folk ställde ut campingstolar mitt på motorvägen – det är vad en polispatrull bevittnat vid Nyköpingsbron när de gjorde en lägeskoll under måndagens trafiksmocka den 9 juli.

I vanliga fall får man absolut inte stanna och gå ut ur bilen på motorvägen. Polisen som var på plats i måndags har dock inte något problem med detta under omständigheterna.

– Det är ju så att när det blir en sån här omfattande fördröjning så kan man inte sitta kvar i bilen utan man måste gå ut och lufta sig. Så det har vi ingen åsikt om. Men man får använda sig av sunt förnuft. Det bör ju vara möjligt för blåljusfordonen att ta sig fram på vägbanan, säger Johnny Gustavsson, presstalesperson för polisen.

Vad de däremot har åsikter om är om man försöker vända på ett olämpligt sätt. Och enligt polisen fanns det indikationer att man gjorde just det.

– Det är inte första gången så vi är inte förvånade men det är lika farligt varje gång. Kommer det ut en bil i 110 eller 120 från andra hållet då smäller det rejält.

undefined
Per Andersson är insatsledare på Sörmlandskustens räddningstjänst.

Sörmlandskustens räddningstjänst behövde inte rycka ut till E4 i måndags, men ett sånt här trafikstopp kan riskera att sätta käppar i hjulet för räddningstjänsten, särskilt om en olycka skulle hända. 

– Under vägarbete så har man ju en plan när man ska leda om trafiken men vid olyckor kan det bli totalstopp, säger insatsledaren Per Andersson.

Hur försenade skulle ni kunna bli av ett sådant här trafikstopp?

– Ja det klart att vi kan ju köra kanske i 20 kilometer i timmen i bästa fall när det är stopp. Så det är såklart att det är jätteskillnad mellan 20 och 100 km i timmen. Stänger man av under längre tider vill vi ju ha hjälp av polisen och Trafikverket. 

Om en olycka inträffar på E4 brukar räddningstjänsten generellt sett ta sig fram genom att åka i mitten av vägen. De som ligger i det vänstra körfältet får flytta närmare räcket och de som ligger i det högra får åka ut på vägrenen.

– Vi har ju sett exempel på när det är köer och man misstänker att det är något som har hänt, att allmänheten redan skapat ett “free lane” innan vi kommit, säger Per Andersson. 

Om man ligger för nära bilen framför kan det däremot bli för trångt för att väja ut till vägkanten till höger. Därför råder han om att vara uppmärksam och hålla avstånd till fordonet framför.

– Släpp fram oss, håll avstånd till framförvarande och var uppmärksam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!