– Klart att det är synd, det hade varit kul att ha en bit av bilens historia. Men jag är inte ute efter att slåss om några brädor, säger Linda Nilsson, en av dem som tidigare visat intresse för 1950-talsgaragen när de nu ska jämnas med marken.
I våras hörde hon av sig till Nyköpings kommun med en förfrågan om att få en del av ett av garagen. Intresset väcktes efter att hon blev kontaktad på Facebook då en stämpel av den bilmodell som hon kör, Standard Vanguard, upptäckts på ett av garagens väggar.
Linda Nilsson har en av de tre bilarna av modellen som fortfarande rullar i Sverige, och hon vill gärna ha en del av lådan som den kan ha kommit i.
När SN kontaktar henne igen har hon inte fått någon återkoppling om ett beslut. Men från kommunens sida verkar det vara klart – privatpersoner får inte ta del av garagen. Det innebär att Linda Nilsson blir utan den efterfrågade delen.
– Vi har prioriterat det som allmänheten får ta del av, säger Stefan Sköldén, mark- och exploateringsingenjör på Nyköpings kommun.
Tidigare i sommar beslutade kommunen att Automobilsällskapet fick tillstånd att bevara ett par av garagen som sedan 1950-talet stått vid Hemgården i Nyköping. I mitten av juli påbörjades deras nermontering.
Kommunen har även varit i kontakt med Sörmlands museum och Industrihistoriska föreningen i Nyköping. Men ingen av dem valde att ta delar, berättar Stefan Sköldén.
Linda Nilsson tar beskedet med ro. Hon har full förståelse för att Automobilsällskapet fått ta del av garagen för att bevara historien i Nyköpingsområdet. Men hon oroar sig över att någon del som är av intresse för henne ska förstöras i kommunens rivningsarbete.
– Jag vill absolut inte att det ska brinna upp, för då tar jag gärna den delen, säger Linda Nilsson.
Enligt Stefan Sköldén är säkerhetsaspekten anledningen till att privatpersoner inte får ta del av garagen. Flera av byggnaderna har redan fallit ihop, och andra riskerar att rasa. Men han berättar att det garage som Linda Nilsson visat sitt intresse för kommer att bevaras.
– Det var ett av garagen med mycket stämplar som Automobilsällskapet har tagit. Så det kommer så småningom att kunna beskådas vid deras museum, säger Stefan Sköldén.
Enligt nuvarande plan kommer resterande garage att rivas senare i augusti. Platsen ska från och med i höst användas av Trafikverket vid bygget av Ostlänken.