Bibanan spikad – Granström både nöjd och inte nöjd

Järnvägsplanen för bibanan till och från Nyköping längs nya Ostlänken har klubbats. "Ett jättesteg framåt", konstaterar kommunalrådet Urban Granström. Kommunen har dock fortfarande detaljer i planen man inte är nöjd med.

Järnvägsplanen för bibanan för nya Ostlänken, sträckningen in till och ut ifrån Nyköping, är nu klubbad.

Järnvägsplanen för bibanan för nya Ostlänken, sträckningen in till och ut ifrån Nyköping, är nu klubbad.

Foto: Montage

Nyköping2024-04-18 16:43

Nyheten i korthet

  • - Järnvägsplanen för bibanan till och från Nyköping till nya Ostlänken har godkänts, vilket kommunalrådet Urban Granström ser som ett "jättesteg framåt" för projektet. - Trots godkännandet uttrycker Granström ett visst missnöje över detaljer i bygget, inklusive en tidigare bro vid Skavsta som ersätts med en plankorsning för att spara pengar. - Ostlänken, en ny järnväg från Järna till Linköping, beräknas vara klar 2035.

I mitten av denna månad kunde Trafikverket konstatera att Järnvägsplanen för bibanan till och från Nyköping vunnit laga kraft. Det är en del av mastodontbygget Ostlänken, en ny järnväg från Järna till Linköping.

– Det är ett jättesteg framåt för hela projektet och det är i grunden bra. Sedan får vi ha en dialog med Trafikverket, säger Urban Granström (S), kommunalråd i Nyköpings kommun.

Hela Ostlänken beräknas stå klar 2035.

undefined
En karta över bibanans sträckning. Reservation för förändringar av detaljer.

Urban Granström ser tidsaspekten, att planerna konkret går framåt, som det viktigaste med klubbandet. För kommunen har fortfarande synpunkter på detaljer i bygget. 

Bibanan har en östlig del som börjar vid väg 800 nära Sjösa och går fram till Nyköpingsån. Den har en västlig del som börjar söder om gården Minninge och går norrut och slutar i närheten av gården Tåå vid området kring Skavsta flygplats. Nyköpings resecentrum innefattas inte i denna järnvägplan.

Men kan ni få till ändringar i ritningarna trots att järnvägsplanen för bibanan nu har klubbats?

– Man kan säga att en järnvägsplan sätter ramarna. Sedan kan man diskutera detaljer inom ramarna, säger Urban Granström.

Det är flera detaljer som kommunen påpekat de senaste åren. 

Den senaste regeringens sparkrav på hela projektet gjorde att en bro vid anslutningen intill Skavsta ersattes med en plankorsning. Det beräknas spara 200 miljoner kronor.

undefined
Den klubbade bibanan till och från Nyköping är en del av Ostlänkenprojektet. Den sammanbinder Nyköping med den nya järnvägen som dras förbi Skavsta. Hela Ostlänken är planerad att stå klar 2035.

– Vi tar bort en bro för att istället lägga en helt vanlig järnvägsväxel. Det gör att vi får lite sämre kapacitet. Men det ska räcka för det vi bygger för, sa Magnus Sjöberg, programchef för Ostlänken i fjol i en intervju med SN.

Tidigare har kommunen också påpekat att det inte finns någon passage, för fotgängare och cyklister, på två och en halv kilometer av bibanan som förbinder Ekensberg och området Stenkulla/Malmbryggshage.

– Där är det inte någon förändring, säger Urban Granström.

undefined
Kommunalråd Urban Granström (S).

Även väg 629, den nya infarten till Skavsta från väg 52, måste flyttas när bibanan dras fram. 

– Det finns ett förslag i järnvägsplanen.

Kommunen har här påpekat att den nya påfarten måste samordnas med den planerade Kungsladugårdsleden, en förbindelse från E4 upp till väg 52. 

– Man har egentligen inte pekat ut en anslutningspunkt. Det är viktigt att de ansluter till väg 52 på samma ställe så att vi inte får två anslutningspunkter, sa Urban Granström i tidigare en intervju med SN.

undefined
Ostlänkens sträckningskorridor förbi Nyköping i rött. Bibanan i lila.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!