Ringlinjen Nyckelpigan 161 och Nyckelringen 162 ska tas bort. De är så kallade servicelinjer och har en hög andel äldre resenärer. Linje 161 passerar Brandkärr, Oxbacken, Oppeby, vårdcentralen Åsidan och busscentralen och linje 162 stannar vid vårdcentralen Åsidan, Isaksdal, Stenkulla, Ängsstugan samt bussterminalen.
För Susanne Larsson och de andra pensionärerna som väntar på bussen är detta en stor besvikelse.
– Den är viktigt för oss, säger Susanne Larsson.
De åker bussarna för att ta sig till affären och veckohandla men också till kyrkogården för att tända ljus hos nära och kära som gått bort.
– Vi tycker att bussarna är väldigt bra, säger Madelene Dahlberg.
Planen är nu i stället att ha flextrafik. Där bussarna är mindre och måste bokas i förväg, för samma biljettpris som för övriga Sörmlandstrafiken. Flexbussarna kommer att vara tillgängliga för alla men vänder sig i första hand till äldre, som ett komplement till den ordinarie stadstrafiken.
– Det är ju värdelöst... Jag kommer inte att ringa och boka någon tur. Då tar jag hellre bussen in till stan och byter där, säger Elisabeth Wallin som också väntar på bussen.
På- och avstigning ska ske vid 122 bestämda platser. Bussen stannar bara där någon bokat en på- eller avstigning, vilket gör att restiden kan variera.
– I grunden handlar det om att utnyttja resurserna effektivt. Just nu är det ett snitt på under två resenärer per tur, säger Johan Tollén, kommunikatör vid Sörmlandstrafiken.
Flexbussarna kommer att åka liknande tider och under samma tidsspann som servicelinjerna rullar idag, med start den 11 december. En skillnad är att flextrafiken inte kommer att gå söndagar.
Rättelse: bussen kan bokas upp till en timme innan avfärd.