Arbetet med resecentrum fortsätter

Beskedet om att M, SD, KD och L inte vill satsa på höghastighetsjärnväg ändrar i nuläget inte Trafikverkets planer för det nya resecentrumet i Nyköping.

Joel Renblom är Trafikverkets projektledare för Nyköpings nya resecentrum. Till höger Johan Dahlrot som har motsvarande roll vid Nyköpings kommun. Arkivfoto

Joel Renblom är Trafikverkets projektledare för Nyköpings nya resecentrum. Till höger Johan Dahlrot som har motsvarande roll vid Nyköpings kommun. Arkivfoto

Foto: Roger Sundberg

Nyköping2022-10-04 09:41

Nyköpings nya resecentrum började byggas innan sommaren. Under måndagen nåddes Trafikverkets lokala projektledare för resecentrum, Joel Renblom, av nyheten att de som antas bli de nya regeringspartierna vill göra ett omtag av Ostlänkenprojektet. Något som det dock kom olika besked om under dagen.

– Min första tanke när jag hörde det är att vi bygger på beställd verksamhet. Det här är ett förslag från politiker och något som inte är beslutat än. Det är alltid en massa utspel från olika håll när det gäller sådana här projekt. Vi förhåller oss till det som står i beställningen tills vi får andra beslut, vi är ganska vana vid sådant här, säger Joel Renblom.

Det som redan påbörjats är bland annat anläggandet av bullerskydd och ledningsomläggningar. Under nästa år är det tänkt att de stora arbetena på det nya resecentrumet ska påbörjas.

undefined
Byggstarten för Nyköpings resecentrum skedde innan sommaren. Såhär är det tänkt att en av byggnaderna ska se ut när det är klart.

Om det inte vore för Ostlänken – hade ni påbörjat bygget av ett nytt resecentrum i Nyköping då?

– Nyköpings resecentrum är ett gammalt regionalt projekt som legat planerat även innan Ostlänken. Man har sedan tidigare sett ett behov av ett nytt resecentrum.

Om Ostlänken verkligen skulle stoppas – vad händer med resecentrumet då?

– Det kan jag inte svara på. Det beror på vilket sätt Ostlänken stoppas, det finns en massa olika scenarier.

Tidningen har tidigare skrivit om att kostnaden för hela projektet beräknas landa på 1,8 miljarder kronor. Budgeten för de delar som Trafikverket ansvarar för, bland annat järnvägen, perrongerna och entréerna, är 1,2 miljarder.

Budgeten för kommunens delar, bland annat bussterminalen, är 574 miljoner kronor. Bidrag från Trafikverket och staten gör att kommunens kostnad landar på 319 miljoner kronor.

Björn-Emil Jonsson är projektledare för Ostlänken vid Nyköpings kommun. Han berättar att det oavsett Ostlänken var hög tid att göra något med järnvägsstationen.

– Den befintliga stationen har över 100 år på nacken och oavsett var det hög tid att ta ett nytt steg kring ett resecentrum och göra det till en modern och attraktiv plats, säger han.

Om det inte hade varit för Ostlänken – hade projektet med resecentrum sett ut så här då?

– Det vågar jag inte spekulera i. Det jag kan säga är att det behövdes göra något med stationen oavsett, säger Björn-Emil Jonsson.

Enligt den nuvarande tidsplanen ska det nya resecentret stå klart 2027.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!