Det ligger några pappersservetter på bordet. Vetemjölsdammet från bageriet på Mekkas konditori på Östra storgatan gör att det rinner från Mikael Anklevs ögon.
Allergin utvecklades på 90-talet. Coviden slog till förra året och sedan dess är smaken försvunnen. Men det där vill Mikael Anklev helst inte prata om. Det är som det är.
Han lyfter hellre fram kärleken till bagaryrket.
– Jag är ganska kinkig vad gäller våra produkter och mixtrar gärna med recepten. När jag går in i bageriet på morgonen, häller upp en kopp kaffe och börjar knåda... då reser sig fortfarande håret på armarna.
Mikael Anklev, 60 år, har gjort en anmärkningsvärd resa med sin rörelse. Den egna konditorverksamheten startade i Oppeby i slutet på 80-talet, då under namnet Mokka.
Efter det har det rullat på. Omkring år 2000 tog han över Mekka på Östra storgatan och Nilssons bageri i Trosa. Och på senare år har Mekka ploppat upp på väster i Nyköping och dessutom etablerat sig i Oxelösund, Gnesta och Järna.
Även om alla konditorier i dag har namnet Mekka är historien inte bortglömd bland Nyköpingsborna.
– En del kallar mig för Mokka-Mekka-Micke, berättar Mikael Anklev.
Men historien om den framgångsrike konditorn börjar tidigare än så.
Mikael Anklevs pappa växte upp i Västerbotten och mamma i Finland. Som grabb följde han med när familjen besökte moderns hemgård utanför Helsingfors. Där drev hans morbror ett bageri. Lillpojken valde att tillbringa semesterdagarna bland degar och vetemjöl.
– Jag älskade att vara med och baka. När vi var färdiga följde jag med morbror när han körde runt till gårdarna omkring och levererade brödet. Det är fina barndomsminnen.
Förmågan att inte gräva ner sig i allergier och covid kanske är något nedärvt, ett uttryck för ett slags norrländskt lugn och finländsk sisu. Kanske hemligheten bakom Mekkas framgång också döljer sig här.
Mikael Anklev har nämligen inte bråttom. När Mekka etablerar sig på en ny plats är han noggrann och lugn. Det får ta sin tid.
– Jag kommer ihåg vår första dagskassa i Trosa. Den låg på 576 kronor. Det tar lite tid för ett nytt konditori att etablera sig på en ort. Men vi är tålmodiga. I dag har Mekka i Trosa en omsättning på 4,5 miljoner kronor, säger han.
Under det senaste året har svenska bagerier och konditorier ställts inför en ny utmaning. Stigande priser på råvaror och el gör att många företag i branschen lever på slak lina.
Situationen nu är betydligt allvarligare för branschen än under pandemin, anser Mikael Anklev.
– Tyvärr tror jag att vi kommer att få se väldigt många bagerier gå i konkurs under det här året. Många vill tyvärr inte riktigt inse allvaret utan kör på som vanligt, men det kommer inte att gå.
För Mekka har inflationen inneburit att kostnaderna har ökat med 1,2 miljoner kronor på årsbasis. Men åtgärder har vidtagits och företaget kommer att reda ut stormen – och dessutom fortsätta att expandera.
– Vi har fem nya platser i åtanke. Inflationen kanske gör att det dröjer lite längre innan vi etablerar oss på någon ny ort. Men det kommer. Det är bara att vara tålmodig.
Mikael Anklev torkar sig i ögonen när telefonen ringer. Mekka i Oppeby har slut på kaffe.
– Innan inflationen slog till var min tanke att arbeta mer som senior. Men i det här läget är det bara att köra för fullt, säger han.